Along my way I find the world

Op weg naar Tasiusaq

Een goede nacht maar ik ben nog steeds heel vroeg wakker. Ook al is het tijdsverschil maar 4 uur.

Het was lekker rustig in het hostel. Alleen twee gezinnen met kinderen en ik.

Na een gewoonlijk ontbijt met koffie, wrap met pindakaas en dadels nog even voor de laatste keer met mama gevideobeld omdat ik 4 dagen niet online ben. Ze kn me wel met de satellietontvanger volgen.

Precies om kwart over 8 kwam een busje mij ophalen en werd ik samen met nog andere mensen bij de haven afgezet. Daar kwam een klein taxibootje ons ophalen om ons naar Qassiarsuk aan de overkant van het fjord te brengen. We vlogen over het water. Hier en daar lagen wat kleine ijsbergjes maar later in de week zal ik er nog genoeg zien.

Ook dit is nauwelijks een dorpje te noemen maar in de geschiedenis van Groenland is het een belangrijke plaats. Op weg naar het huis van Erik de Rode kram ik twee Nederlands vrouwen tegen. Ze waren hier al meer dan een week en hadden een paardenvakantie gehad en met paarden de omgeving verkend. En raden mij aan de Groenlandse keuken echt te proberen. Ze hadden van alles gegeten. Van schapen koppen, zeehonden lever tot walvis huid. Als vegetariër trekt me dat niet heel erg aan maar we zullen zien in Narsaq. Tot die tijd kan ik alleen maar mijn vriesdroog voedsel eten.

Bij de historische site van Erik de Rode nam ik de tijd. Een prachtige plek met een indrukwekkend mooi uitzicht over het fjord.

Ik heb daar even de tijd genomen om te genieten.

Daarna sloeg ik de weg in naar Tasiusaq. 7 km waarvan de eerste km de zwaarste zijn want ze gaan recht naar boven. Het werd nog behoorlijk heet en het zweet liep van alle kanten langs mijn gezicht.

Halverwege het naar boven gaan kwam een auto mij tegemoet. Er bleek de gastvrouw van het hostel in te zitten. Ze vroeg of ik diegene was die vandaag bij hun zou slapen.

Zij vervolgde haar weg naar beneden en ik verder naar boven. Bijna boven begon ik de andere kant te zien en in de baai lagen talloze ijsbergen. Morgen zal een spectaculaire dag zijn. Dat was van daaruit al te voorspellen. Heel langzaam begon de weg te dalen en waren er prachtige vergezichten.

Een kilometer voor Tasiusaq reed de gastvrouw weer voorbij en wees me het huis aan waar ik zou slapen. Even later kwam ik haar weer tegen. Op blote voeten liep ze hard met haar hond. Senja heet ze en ze woont hier al 24 jaar met haar man en kinderen. Ze begon me alvast uit te leggen hoe ik over 2 dagen naar Sillisit moet lopen. Wordt een avontuur.

Zo kwam ik om 1 uur aan bij het hostel. Nou hostel, ik stapte bij iemand in huis. De was lag op de tafel. Ik had een kamer voor mij alleen. Even dacht ik dat ik verkeerd zat maar later begreep ik dat het eigenlijke hostel vol zat en dat ik dus hier was onder gebracht. Water was er maar het gas was afgesloten. Wat was ik blij dat ik mijn alcohol stove had waar ik later water kon koken voor mijn vriesdroog maaltijd. Het echtpaar dat ook hier zou slapen hoorden bij de anderen die in het hostel verbleven en dus zag ik die pas veel later. Zij bleken in het hostel te hebben gekookt. Kon dus ook.

Na het eten besloot ik een douche te nemen. De elektriciteit zag er zodanig uit dat in het donker maar een douche nam.

Het was echt kamperen maar ik vond het prima zo.

Na lekker opgefrist te zijn nog even buiten gezeten. Even staan praten met het echtpaar. Het bleek dat het die grote groep Denen is met wie ik de eerste nacht in het hostel in Narsarsuaq heb overnacht. Zij lopen een dag voor op mijn schema en in Sillisit kom ik ze weer tegen. En uiteindelijk met zo’n grote groep is het behoorlijk luidruchtig en zit ik nu heel wat rustiger. Er is alleen een ander echtpaar van die groep hier in het huis.

Het was weer vroeg dat ik helemaal klaar was. Geen bereik en dus heerlijk lezen. Ik ben blij dat ik mijn e-reader bij mij heb. Omdat het in het huisje behoorlijk warm was dacht ik even het raam open te zetten. Binnen een seconde waren er tientallen vliegen binnen. O jee, wat nu. Door de gordijnen dicht te doen en het raam weer open te doen en heel snel het raam heen en weer te bewegen schoten de meeste weer naar buiten. De paar die over waren waren niet erg snel en dus kon ik ze met een paar tikken dood maken. Dan maar de hitte.

En zo was er al weer een dag voorbij.

Geschiedenis (2)

Volgens archeologen is Groenland sinds 2500 voor Chr. vrijwel voortdurend in minstens één deel van het eiland bewoond geweest door een van de verschillende, elkaar opvolgende,Inuit-culturen, komend uit Noord-Amerika.

981– DeNoorErik de Rodelandt via IJsland opde Groenlandse kust
985– Vestiging van de eerste Europese kolonisten.
circa 1000 – Invoering van het christendom doorLeif Eriksson.
1261– Groenland onderNoorsbestuur.
1397– (Unie van Kalmar); Noorwegen en diens overzeese gebieden worden met Denemarken en Zweden verenigd in eenpersonele unie.
15e eeuw – De Viking kolonies verdwijnen door het kouder worden van het eiland, als gevolg van het veranderende klimaat (kleine ijstijd).
1536 – Nadat Zweden uit de Unie is gestapt centraliseert de koning zijn gezag rond Denemarken. Noorwegen wordt gedegradeerd tot een Deense provincie, de Noorse koloniën vallen onder de Deense kroon.
1605 – De Deense koningChristiaan V eist officieel Groenland op als Deense kolonie en stuurt expedities naar het gebied,
1721– Begin her-kolonisering doorDenemarken.
1774–1951– De handel met Groenland is een staatsmonopolie.
1931–Noorwegenbezet een deel vanOost-Groenland; na een uitspraak van hetPermanent Hof van Internationale Justitiein Den Haag vertrekken de Noren weer.
1940 – Duitsland bezet Denemarken. De Deense ambassadeur in de Verenigde Staten, Henrik Kauffmann, verkondigt dat hij geen instructies meer aanvaardt vanuit Kopenhagen en toestemming aan de Amerikanen verleent om militaire bases op Groenland in te richten. Groenland wordt tijdens de oorlog door de Verenigde Staten militair bezet.
1951 – Deens-Amerikaans verdrag m.b.t. gemeenschappelijke verdediging van Groenland.
1953– Groenland wordt een integraal deel van Denemarken.
1979– Groenland verkrijgt zelfbestuur binnen het Deense koninkrijk.
1982– Groenland stemt in eenreferendumvoor uittreding uit deEuropese Economische Gemeenschap(EEG).
1985– Groenland stapt uit de EEG.
2009– In juni krijgt Groenland vrijwel volledig zelfbestuur. Dit naar aanleiding van een referendum gehouden in 2008 waarbij driekwart van de Groenlanders voor meer autonomie stemde.
2019 - De Amerikaanse presidentDonald Trumpvraagt aan Denemarken om Groenland te verkopen. Trump wil het eiland vanwege de strategische ligging en de aanwezigheid vanzeldzame aardmetalen. De Deense premierMette Frederiksenwees het verzoek beslist af. Trump heeft daarop zijn staatsbezoek aan Denemarken begin september geannuleerd.

Reacties

Reacties

Ted

Dank je wel weer voor je verhalen?

Carien

Ik ben onder de indruk dat je werkelijk in alles voorzien bent Marianne; ongetwijfeld het resultaat van een enorme ervaring?! Jouw verblijf tot nu toe heeft inderdaad veel weg van kamperen... toch hoop ik dat je inderdaad ook wat van die Groenlandse keuken leert kennen?
En wat leef je in Goenland écht met- en in de natuur...
De taal lijkt me werkelijk onmogelijk, zelfs de plaatsnamen zijn al niet uit te spreken....
Een fijne voortzetting van dit avontuur Marianne en ik hoop dat het lukt om ook wat langer te kunnen slapen?!

christiane Casteleyn

de wereld reiziger dat ben je echt . Mooi moet het daar zijn ik hoop niet te vermoeiend.
Ik wens je mooie dagen toe.
bedankt voor wat je ons schrijft zo zijn we ook daar op reis geweest.

Marijke

Wat avontuurlijk Marianne...en zoals altijd, vind je voor elke omstandigheid een oplossing!

Juul Beer

Sorry dat ik nu pas reageer op je berichten. Ben ziek geweest.
Maar nu geniet ik weer van je prachtige beschrijvingen...je bent idd ook erg vindingrijk wat eten en verzorging betreft...geweldig...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!