Along my way I find the world

Aankomst in Narsarsuaq

Na een goede nacht een heerlijk uitgebreid ontbijt. Het was maar 5 minuten lopen naar de vertrekhal dus nog even rustig aangedaan op mijn kamer.

Bagage afgegeven, door de security, waar mijn tas er maar niet door ging omdat mij e- reader als tablet wordt gezien en toen rustigkuierend naar de gate.

Ik had zo goed ontbeten dat ik GEEN zin in een frappucino had, wat heel raar is. Ik ging dus maar naar de gate ook al had ik nog 2 uur. Daar zie je duidelijk dat we naar Groenland gaan. Langzaam kwamen er steeds meer mensen aan die duidelijk Groenlanders waren.

Ik kwam in gesprek met een Deense vrouw die vertelde dat ze voor 4 weken ging werken in Qaqortoq. Zij gaat verder na deze vlucht met een helikopter.

De namen in Groenland zijn een uitdaging. Ik moet ze eerst echt voor mezelf een paar keer hardop zeggen voor ik het juist zeg.

Langzaam liep de wachtruimte vol. Duidelijk ook veel vakantiegangers. Allemaal in outdoorkleding en bergschoenen. Misschien lopen er enkele dezelfde route als ik?

Op tijd gingen we boarden. Ik zat bij het raam en daardoor kon ik weer filmen. Er waren veel Groenlandse gezinnen aan board en het was vol met kinderen. Lekker veel geluid.

Al snel in de lucht kregen we onze lunch. Ik kreeg heel netjes een vegan lunch. Een heerlijke salade. Na twee uur vliegen vlogen we ten zuiden van IJsland en zag je de grote Vatnajokul liggen, de grootste gletsjer van Europa. Want ook al is de ijskap van Groenland vele malen groter. Groenland behoort niet tot Europa.

Jammer dat we niet iets dichterbij vlogen om de net uitgebarste vulkaan te zien. Maar een uitbarsting kreeg ik te zien. Ha ha.

Ik had op de luchthaven nog een beetje cola over en besloot die in mijn drinkfles te doen. Dus na bijna drie uur dacht ik, o ja laat ik dat beetje cola eens op drinken. Je snapt het al, het spoot er uit. Gelukkig niet over andere passagiers maar alleen over mij en het hele raam. Alles zat onder de cola. Dus na een stapeltje servetjes te hebben gehad, ze hadden niets anders, kon ik aan het poetsen gaan. Ik vond het stiekem wel een mop.

De reis verliep verder voorspoedig.

En toen was daar Groenland. Langzaam werd het zichtbaar, adembenemend. IJsbergen in het water, gletsjersen sneeuw. Het vliegtuig ging lager en lager vliegen en alles werd zo ongelooflijk duidelijk. We vlogen ook over die ongelooflijke ijskap en alles was groots en uitgestrekt. De laatste 10 minuten tussen de fjorden door met in het water honderden ijsbergen.

Na uit gestapt te zijn en mijn bagage te hebben gekregen, stond buiten een busje te wachten van het hostel die de spullen mee nam. Zelf moest je naar het hostel lopen. Het is een Youth Hostel, staat er op de voorkant maar ik ben de jongste, ha ha. De gemiddelde leeftijd is gepensioneerd en ouder.

Na mijn bed opgemaakt te hebben en de spullen opgeruimd. Liep ik weer terug naar het vliegveld en iets verder was het Blue Ice Cafe waar ik mijn vouchers zou krijgen voor alle dagen. De manager nam echt de tijd om alles uit te leggen. Ik wilde heel graag als ik in Narsaq was een toer door de wateren met ijsbergen doen maar in die dagen gaat er geen een toer. Ze heeft net zo lang gepuzzeld dat ze er nu een combineert met wanneer ik van Narsaq naar Igaliku ga.

Daarna nog een wandeling verder gemaakt. Om half 5 was ik terug bij het Hostel. Op de kamer lagen nu twee vrouwen, moeder en dochter uit Denemarken maar Groenlanders, die op weg zijn naar een bruiloft en morgen een helikopter nemen naar Qaqortoq. We maakten even kennis. Daarna heb ik een warme maaltijd gemaakt met een vriesdroog maaltijd. Ik heb voor 8 dagen eten bij me omdat ik op veel momenten zelf voor mijn eten moet zorgen en er geen supermarkt in de buurt is.

Daarna wat gerommeld en uiteindelijk lekker nog een rustige avond.

Etymology

Groenland dankt zijn naam aan de NoorErik de Rode. Volgens deEiríks saga rauðabesloot hij – nadat hij inIJslandvogel vrijverklaard was – op zoek te gaan naar een land ten westen van IJsland, dat eerder gezien was door ene Gunn Björn. Hij vond het land en noemde het 'Groenland' (Oudnoords: 'Grœnland'), ondanks het feit dat het voor een groot deel door ijs werd bedekt. Volgens de verhalen gaf hij het land deze naam, omdat hij dacht dat het waarschijnlijk wel andere kolonisten zou aantrekken als het een gunstige naam had. Het zuiden van Groenland kan overigens in de zomer daadwerkelijk heel groen zijn en het is heel waarschijnlijk dat het in de tijd van Erik de Rode zelfs nog groener was dan tegenwoordig.

Reacties

Reacties

Ted

Was mooi filmpje van de vlucht❤️

Joop

We volgen je op de voet! De 'kop' is er af. Veel wandelplezier als ontdekkingsreiziger.

Lucy

Wat is het prachtig om zo Groenland vanuit het vliegtuig te zien!! Bedankt!!

Elina

Bello e molto intetessante, grazie Marianne!
Auguri per il giro! Ti penserò...

Juul Beer

Veel plezier daar en idd adembenemend als je t vanuit de lucht ziet naderen...
Veel groetjes en bedankt dat ik t weer mee mag volgen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!