Along my way I find the world

De avondwake met de paus

Met een echte pelgrimszegen aan het eind van de eucharistieviering werden we op zaterdagochtend op weg gezonden om de pelgrimstocht door Sydney te gaan maken. De tocht naar Randwick Racecource.De imposante pelgrimstocht over de beroemde Harbourbridge was een belevenis op zich. “Wie zal er ooit nog lopend overheen gaan?”, zei iemand. “Alleen wij hebben dat voorrecht gehad.”Het was een groot feest onderweg. Iedereen met van alles op zijn rug om de nacht goed door te kunnen brengen en daarnaast ook nog allerhande vlaggen, Mariabeelden, muziekinstrumenten en wat al niet meer.Alles werd goed geleid door de vele vrijwilligers die soms uren achtereen alleen maar aangaven waar je moest lopen of hun keel schor schreeuwden waar welke ingang was.En dan was er eindelijk dat grote veld waar iedereen een plaatsje moest zoeken voor de rest van de komende 24 uur.“Toen ik al die mensen zag, kreeg ik het even benauwd, maar uiteindelijk was het alsof ik in een huiskamer verbleef,” merkte iemand op.

Daarna de vele uren van wachten. Langzaam werd het donker, grote lampen gingen aan en het voorprogramma begon met veel muziek en dans waarbij het kruis en de icoon van de Wereld Jongeren Dagen binnen werden gebracht.En toen was hij er ineens, de Paus. Niet met een rondrit maar vanuit een deur onderaan het podium, voorgegaan door een groep jongeren uit verschillende landen.Ook hier weer waren de Aboriginals prominent aanwezig. Aan het begin van de viering stak de paus een kaars aan die een Aboriginalmeisje vasthield. Daarna bracht zij het vuur over naar de jongeren op het veld. In de klederdracht van hun eigen land kwamen vervolgens een Pools meisje, een Thaise jongen, een Russische jongen, een Chileense jongen en een Duits meisje in hun eigen taal aan het woord. Ook legde een doof meisje een getuigenis af in gebarentaal, dat in het Engels werd vertaald.

Na de viering nog een concert en daarna zocht ieder zijn slaapzak en zilverfolie op om de nacht door te brengen. De één zal goed hebben geslapen, de ander alleen een oogje dicht gedaan, maar in de grootste slaapzaal van de wereld werd het uiteindelijk toch ook rustig.