Along my way I find the world

Dag 2: De Hoop

“We moeten vandaag iets oranje aan.” Het was een veel gezegd zinnetje vanochtend. Vandaag zou de Paus aankomen en dan moeten we ons toch als Nederlanders laten zien, niet waar.

Maar eerst was er de tweede catechesedag. Na weer een lofprijzing met een band was er het woord aan monseigneur van de Hende. Hij sprak over de hoop. Van zijn mooie toespraak is het beeld van de drie kerkramen de meeste jongeren het best bijgebleven. Van uit de kerk is het eerste raam het geloof, het tweede de hoop en de derde de liefde. Eerst heb je het geloof, daar put je hoop uit en uiteindelijk kun je liefhebben. Van buiten de kerk zie je in het eerste raam de liefde die aanwezig is bij Christenen, dat geeft je hoop en zo kom je tot geloof.

Na de mis een lunch en toen op naar Barangaroo, voor de aankomst van de paus. Via speciale routes werden we geleid naar onze plaats. Het was een bonte stoet van gekleurde vlaggen, mensen en geluiden.

H4 stond er op het toegangsbewijs van de meeste Nederlanders. Het klonk niet erg vooraan maar het bleek een fantastische plek te zijn. Juist de plek waar uiteindelijk de boot met de Paus zou aanleggen. Die kwam, na een rondreis door de haven van Sydney aan met een boot vol jongeren. Het duurde even voor hij de boot kon verlaten en zag toen neer op de plaats waar het bijna alleen maar Oranje was. We hebben hem ook laten weten dat we er waren.