Along my way I find the world

Goulburn of coldburn!!!????!!!!

Goulburn, dit is de eerste binnenlandse stad van Australie en bekend om de koude winters en zeer warme droge zomers. Of zoals een Australische vrouw ons in Frankfurt al liet weten nadat we haar hadden gezegd eerst naar Goulburn te gaan: “ O, Good heavens, we call that the Siberia of Australia.” Een beter voorbereiding kon dat niet zijn want inderdaad de eerste dagen waren een constante zoektocht naar warmte. De kledingwinkels van het stadje deden goede zaken en en de gasverwarmers werden in de grote, met tochtgaten, schaapshal goed bezocht. Vijf tot zes lage kleding over elkaar was eerder regel dan uitzondering en de warme thee had gretige aftrek.Iemand zij later: “Ach, het was zoals de kerststal in Bethlehem, er sloten nog vensters nog deuren. Dus zaten we op de goede plaats.

Op vrijdag werd er via de verschillen groepen en bisdommen een aantal excursies georganiseerd. Het werd tijd om even iets anders te kunnen doen.Zo werden er verschillende farms bezocht en een stukje Australische cultuur opgesnoven. Schapen scheren, wandelen door de bush, kangoeroes spotten, brood op een houtvuur bakken, het gaf alles een idee van hoe het leven er aan toe gaat op de grote Australische boerderijen.

De gastgezinnen lieten zich onderhand van hun beste kant zien. Zorg voor een warme plek, een goed bed en menig maakte kennis met de Australische barbecue. En leerde de “way of life” kennen van de Australiërs: alles met een rust en vooral ook met humor.Er vloeide menige traan bij het afscheid. Ook al was het kort geweest, het was intens en welgemeend.