Along my way I find the world

Via Kopenhagen naar Stockholm

Het zijn twee lange vermoeiende dagen geweest naar Stockholm.
De Duitse autobaan en het lange stuk in Zweden. Maar het is goed weer. Eigenlijk zitten ze hier met smart op sneeuw te wachten omdat het zo ontzettend donker zonder sneeuw is. En wat gebeurde er toen ik nog maar net in Stockholm aangekomen was? Het begon te sneeuwen.
Verder had ik van Piet een Tomtom kunnen lenen en dat is toch wel heel makkelijk als je in een onbekende stad terecht komt. Tot vlak voor de deur kwam ik uit.

Gisteren ben ik met Annet de oude stad wezen bezoeken. Ze kan heel veel vertellen en dat was echt heel interessant. Toen we bij het koninklijk paleis aankwamen was daar net de wisseling van de wacht. Iets wat wij hier in Nederland niet kennen. Met veel ceremonieel en vertoon. het begon weer te sneeuwen en dat gaf een aardig plaatje.
Nadat we wat gebouwen en kerken binnen waren geweest kwamen we voor de katholieke kerk een aantal dove mensen tegen. Ze stonden druk te gebaren. met mijn stoute schoenen aan stapte ik op ze af en zowaar we begrepen elkaar.
Het was echt een openbaring hoe goed ik met ze in gebarentaal kon communiceren terwijl ik het Zweeds niet machtig ben.
Ze nodigden ons uit bij hun kerkdienst en zo was ik aanwezig in een kerkdienst die helemaal in gebarentaal werd gedaan. Natuurlijk moesten we daarna nog blijven voor een kopje koffie.
Het was echt een hele bijzondere en verrassende ontmoeting.
Morgen vertrek ik met de boot naar Finland. Een reis van tien uur waarna ik dan nog twee uur met de auto naar Tampere moet reiden.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!