Along my way I find the world

Rondje Reykjanes

Vanuit Reykjavik ben ik een rondje Reykjanes gaan doen. Reykjanes is het schiereiland waar Reykjavik op ligt en daar kun je zeker twee dagen op rond fietsen. Reyk betekent trouwens "rook" en vik betekent "baai". In deze omgeving zijn veel plaatsen waar er stoom uit de aarde komt en waar er solfatorvelden zijn. De naam Reykjavik betekent dus "rookbaai". Zo zag het eruit toen de Vikingen hier meer dan 1100 jaar geleden aankwamen.

Ik ben eerst naar Krysúvik geweest een gebied waar heel veel solvatorvelden zijn. Dit zijn plaatsten waar het heel erg naar zwavel stinkt en stoom uit de grond komt. Er zijn dan ook vaak modderpotjes waar het modder staat te borrelen, zo heet is het.

In Reykjavik was het slecht weer maar naar mate ik verder kwam werd het weer steeds beter. Na Krysúvik nam ik de weg verder naar Grindavik. Ik kwam wat fietsers tegen die net waren aangekomen en deze weg namen op weg naar "hun" ronde van IJsland. Het viel me op hoe wegen steeds beter aan het worden zijn. Waar 2 jaar geleden nog geen asfalt lag ligt nu een brede weg. Na Grindavik nam ik de weg naar de "Blue Lagoon" Dit is een kuurbad. Het water komt van heel diep uit de grond en is heel heet. Maar het bevat heel veel mineralen en modder die heel goed zijn voor de huid. Ik kwam er dus uit met een "babyhuidje".

Voor wie het trouwens niet geloofd, maar ik ben dus heel bruin. Het buitenleven heeft me een meer dan gezonde kleur gegeven en als ik dan al die berichten leest over de hittegolf in Nederland dan ben ik blij dat ik deze weken hier zit in IJsland en geniet van een 20 graden met zeker genoeg zon.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!