Along my way I find the world

Wandeling naar de waterval

Vandaag de laatste volle dag in Groenland. Dan zijn de 14 dagen om. Hoewel het lijkt of ik hier al meer dan een maand ben. Zoveel is er gebeurd en heb ik beleefd.

Vandaag niet heel veel op het programma dan alleen een kleine wandeling en lekker ontspannen.

Toen ik de gordijnen open deed lag er een mist over het fjord. Wat een geluk dat ik gisteren heb gelopen want dit stond niet in de weersverwachting.

Het ontbijt was weer heerlijk. Daarna eerst nog rustig aan gedaan en om 10 uur ben ik begonnen te wandelen. Even langs het kerkje wat open was en prachtig van binnen was. Daarna terug naar het hotel om toch mijn jas aan te doen want het was toch wel fris.

De weg naar de waterval was heel makkelijk. Na een klein half uurtje was ik er al. Het was niet echt bijzonder. Maar onderaan bij het fjord nam ik de tijd om nog wat te zoeken naar stenen. Ik vond er nog paar mooie. De zon begon langzaam tevoorschijn te komen en dus werd het ook warmer.

Het werd echt aangenaam en ergen op een klif met uitzicht over het gloed en Igaliku heb ik echt een hele lange tijd gezeten en genoten van al dat moois om me heen.

Daarna rustig teruggelopen en even naar het lokale winkeltje gegaan dat open was. Heel klein en van alles een beetje tot drie pakjes paracetamol. Maar ja als je maar 34 personen in het dorp hebt mag je er van uitgaan dat er dan geen 10 tegelijk hoofdpijn hebben.

Terug in het hotel lekker de tijd genomen en buiten gezeten. Om kwart over 1 alvast ingecheckt bij Air Greenland voor morgen. Het wordt serieus, morgen vertrek ik. Ik kan het eigenlijk niet geloven en de prachtige natuur blijft maar trekken. Ik heb al veel mooie reizen gemaakt maar deze is wel een die ergens boven aan staat. Wat een land, wat een natuur maar ook, wat een mensen. Alles is perfect geweest. Vandaag heb ik vooral gekeken, gekeken en nog eens gekeken om deze omgeving in mijn geheugen te prenten.

Om 6 uur weer het avond eten en wederom echt heel erg lekker. Het is echt heel lekker om zo aan te schuiven en het je zo lekker te laten smaken. Die vriesdroog maaltijden waren prima maar dit is zo heerlijk.

Na het eten alvast wat voorbereid in mijn rugzak en verder nog een heerlijke rustige avond.

Groenlandse gerechten en dranken

De Groenlandse keuken is van oudsher gebaseerd op de ingrediënten die beschikbaar waren, zoals vis en rendierenvlees. Het koude klimaat heeft altijd een rol gespeeld bij het feit dat er nauwelijks groenten en fruit konden worden verbouwd.

De schaarste van voedsel heeft er tevens voor gezorgd dat vrijwel alles van de vangst en jacht werd opgebruikt. Hoewel de voedselcultuur diepgeworteld is in de Groenlandse cultuur, kan het voor ons westerlingen soms weerzinwekkend zijn om te zien, proeven en ruiken wat de Groenlanders als delicatesse beschouwen.

Kiviaq

Dit winterse gerecht wordt gemaakt van het vlees van de zeekoe dat gefermenteerd wordt in het uitgeholde lichaam van een zeehond. Kiviaq wordt terecht beschouwd als een van de meest weerzinwekkende nationale gerechten in de wereld. De bizarre bereidingswijze van dit gerecht zullen we maar achterwege laten.

Suaasat

Dit klassieke gerecht kan gemaakt worden met zeehonden, walvissen of rendierenvlees. Sauusat bestaat uit een rijkgevulde soep met als basis gekookt vis of vlees geserveerd met rijst, uien en aardappelen.

Groenlandse dranken

De Groenlandse koffie is een traditioneel drankje die voornamelijk na een diner gedronken word. Het bestaat uit hun typische hete koffie, whisky, Kahlúa, Grand Marnier en een toef slagroom.

Reacties

Reacties

Mam

Dank voor al die fijne verhalen, waarin je laat zien hoe je deze 2 weken genoten van de ontmoetingen met vele mensen, zeker de ontvangst bij de familie uit Sillisit, de schitterende natuur, het lekkere vegan eten de laatste dagen, de spectaculaire wandelingen, niet altijd even makkelijk….voor mij was het of ik er bij was door je alle dagen te kunnen volgen, de vele telefoontjes, de foto’s, shorts, kortom ik heb genoten deze reis, liefs??

Ted

Mooie foto, mooie verhalen. Je leest hoe je genoten hebt. ?

Juul Beer

Marianne wat een gezegend mens ben je toch dat je dit allemaal mag meemaken en vooral ook zo prachtig kunt overbrengen naar ons...wat een geluk dat dit tegenwoordig allemaal kan...ik had geen letter willen missen van deze prachtige reis....

Ellen

Hoi Marianne,
Ik heb gesmuld van je verhalen. Wat een belevenis weer. Geweldig!
Ik bof maar met zo'n stoere collega.
Nu nagenieten!! Je hebt weer een prachtige ervaring in jouw rugzak. Fijne vakantie nog.
Ellen

marja

Fijn dat je zo'n prachtige vakantie hebt gehad. Heel wat kilometers gemaakt! Dank dat we mochten meegenieten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!