Along my way I find the world

Naar het Narsaarsuup Qaava plateau

Ik was vroeg wakker maar dat gaf niets want ik wilde vandaag weer een lange wandeling maken. Vanuit Igaliku gaat een pittige wandeling naar een plateau vanwaar je de Qorooq Gletsjer kunt zien en het hele fjord. Verder gaat de wandeling door een gebied waar je labradoriet kunt vinden. Ook een hele mooie steen.

Na een uitgebreid ontbijt was ik om kwart voor acht in de benen. Het weer was fantastisch. Een strak blauwe lucht. Het was wind stil wat een prachtige spiegeling in het water veroorzaakte.

Het eerste gedeelte liep langs de rand van het fjord. Daarna meer landinwaarts en tenslotte moest ik er echt aan geloven en gingen we de hoogte in. Hoewel de temperatuur niet hoog was was de zon intens en ik begon ontzettend te transpireren. Het werd een pittige cardio workout. Op een gegeven moment kon ik niet en ging ik even zitten. Ik wist dat ik niet te lang dat moest doen anders zou ik niet meer verder kunnen, dus stond ik op en letterlijk tien passen later veranderde het landschap en was het zware werk over. Ik kwam weer bij een meertje waar een tent stond. Twee hikers die ik de dag ervoor had gezien hadden de nacht daar doorgebracht. In een volgend meertje vulde ik mijn fles weer. En toen na nog twee honderd meter stond ik op het uitkijkpunt. Adembenemend lag daar links van me het fjord en Sillisit en rechts de gletsjer, de ijskap en honderden ijsbeertjes in het water. Alle inspanning was vergeten. Hier had ik het voorgedaan. Ik kon er geen genoeg van krijgen. Het was zo mooi!!!! Dit plateau heet Narsuursuup Qaava in het Groenlands.

Na heel veel foto’s en filmpjes te hebben genomen pakte ik mijn spullen weer en via een andere weg zou ik terug lopen. Die andere weg veranderde langzaam in een maanlandschap en ik wist dat ik daar labradoriet zou kunnen vinden. Het was heel bijzonder. Want in de zon lichtte de stukje op en ik zou kilo’s mee hebben kunnen nemen. Uiteindelijk gaf ik zo’n 12 stukken in mijn rugzak. Helemaal blij vervolgde ik mijn weg. Ik ben echt gek op stenen en thuis heb ik ook best wat. Maar ze zelf vinden. Is echt het aller leukste.

Langzaam begon het pad weer te dalen en kwam het grote meer weer in zicht. Het ging langzaam want de weg lag vol met losse stenen maar gestaag ging ik verder. Om 2 uur was ik terug in het hotel. 17,5 km gewandeld en o zo blij dat ik het gedaan had. Dit had ik niet willen missen.

Na een heerlijke douche en een colaatje zero, even rusten.

Daarna in het restaurant even al mijn social media gedaan. Alleen daar is internet.

Om 6 uur was het eten. Heel wat minder mensen dan gisteren. De Denen zijn weer verdwenen.

Het was wederom heel lekker. De kok is een Française. Ze verstaat haar vak.

Daarna verder een rustige avond. Met lekker lezen en ontspannen.

Sport

Groenland heeft een eigennationaal voetbalelftaldat niet bij deFIFAenCONCACAF Gold Cupis aangesloten. Groenlanders kunnen wel uitkomen voor hetDeens voetbalelftal.

Het voetbal op het eiland is de afgelopen jaren flink gemoderniseerd.Gravelveldenwerden vervangen doorkunstgrasen er zijn plannen om een stadion in Nuuk te bouwen om interlands te kunnen spelen. Dit is een van de voorwaarden om lid te kunnen worden van de FIFA. In de toekomst wil Groenland een aanvraag doen om lid te worden van de FIFA.

De nationale voetbalcompetitie draagt de naamCoca Cola GM. Eerst wordt er in regionale poules gespeeld om een plaats in de eindronde. In de eindronde wordt via knock-outs de winnaar bekend.

Groenland heeft ook een eigen nationaal handbalteam. Dit team heeft deelgenomen aan meerdere edities van het wereldkampioenschap handbal.

Reacties

Reacties

Ted

Weer mooie ervaringen zus?

Marianne

Hoi, wat is het toch een geweldig avontuur en een prachtige natuur dat je met ons deelt. Ik geniet er werkelijk van! Bedankt!

Mam

Live is amazing
Qujanaqlooq

Tulliani takusssssss

Frank

Wat een prachtig en indrukwekkend landschap Marianne. Leuk, weer genoten van je verhaal.

Wil

Wat een prachtige reis maak je weer Marianne.?
De fotoos zijn wonderschoon.
Groetjes?doe je voorzichtig met al dat klimmen??

Marijke

Wat laat je ons weer meegenieten met dit avontuur in een zo bijzonder indrukwekkende natuur! Bedankt Marianne!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!