Along my way I find the world

Met de boot naar Narsaq

Ik was weer vroeg wakker en toen ik even naar het toilet ging zag ik een groot cruiseschip in het fjord liggen.

Duidelijk op weg naar Qassiarsuk voor een bezoek aan de historische plek.

Het weer was weer stukken beter en een mager zonnetje kwam erdoor. Deed rustig aan, gewoonlijke ontbijt, en pakte mijn rugzak in. Ik begin te zien dat ik wat weggegeten heb want er is meer plaats en de rugzak is lichter.

Ruim van tevoren stond ik op de natuurlijke rots kade te wachten op de boot.

Er was geen wind. Als een meer was het fjord. Ik genoot van de stilte en de pracht.

Iets later kwam de boot aan en ik nam voorin plaats. Eerst gingen we naar de overkant om iemand voor Igaliku af te zetten. Ik ga daar over 3 dagen naar toe en toe de 40 minuten tocht naar Narsaq door het Tunulliarfik fjord. Tussen de ijsschotsen en kleine ijsbergjes voer de boot met een aardig vaartje. Halverwege kwam een man bij mij op de voorplecht zitten. Het bleek een touroperator uit Israël te zijn die veel reizen naar IJsland heeft georganiseerd maar nu aan het onderzoeken was of Groenland iets was. Hij was onder de indruk dat ik alleen durfde te hiken door dit onherbergzaam land.

Om half 12 legde we in Narsaq aan en het was 4 minuten lopen naar het hotel waar ik een sleutel zou krijgen voor een kamer in het guesthouse. Voorlopig had ik een kamer alleen. In het guesthouse was…… die groep uit Denemarken.

Het eerste wat ik heb gedaan is even met mama video gebeld. Na 4 dagen offline was ze blij me weer te zien en te horen.

Daarna weer even kwartier maken en uiteindelijk besloot ik nog een klein rondje door Narsaq te lopen. Het is een vrolijke boel. Elk huis heeft zijn eigen kleur en dat maakt het een mooi kleurenpalet.

Ik liep langs een riviertje waar kinderen aan het zwemmen waren. Het riviertje minde uit in een klein baaitje en er lagen kleine stukjes ijsberg in het baaitje. Het water waarin gezwommen werd moest dus heel koud zijn. Maar hun vrolijke stemmen lieten blijken dat ze het best naar hun zin hadden.

Bij de plaatselijke supermarkt kocht ik zowaar Alpro yoghurt en zo heb ik de komende dagen weer eens iets anders voor het ontbijt.

Ik ging terug naar het guesthouse en daarna om half 6 ging ik naar het restaurant om mezelf op een goede maaltijd te trakteren.

Ik wilde wel de lokale specialiteiten proberen. En dus voor een paar dagen moet ik dan even afzien als vegetariër. Maar in dit land van de vleeseters kun je niet de lokale keuken ervaren als je geen vlees eet.

Het werd Dwergvinvis carpaccio en Rendier karbonade. En ik moet zeggen het was heel lekker.

Terwijl ik aan tafel zat te wachten op mijn eten zag ik aan de overkant zusje en broertje heerlijk met zand, steentjes en water spelen. De eenvoud was treffend. Een lol dat ze hadden. Hier op een zo verlate plaats is er niet wat wij hebben maar ik vond het treffend hoe heerlijk en onbezonnen ze aan het spelen waren.

Even later kwam de Israëlische touroperator bij me aan tafel zitten. Ook hij was in Narsaq uitgestapt en begon heerlijk te babbelen. Ik hoefde verder niet veel te zeggen. Maar het was wel gezellig. Na het eten rustig naar het Guesthouse terug, douchen en dan zit deze dag er ook weer op.

Bevolking

De oorspronkelijke inwoners, de Inuit (ook Eskimo's genoemd, hoewel die benaming door sommige Inuit als beledigend wordt ervaren), zijn vanouds nomaden. Samen met de Groenlanders, een vermenging van Denen en Inuit, vormen zij 88% van de bevolking van 57.600. De overige 12% zijn van Europese komaf, van wie het grootste deel Deens is. Verreweg de meeste inwoners leven in het zuidwesten. In de basis Thule zijn Amerikaanse soldaten gelegerd.


Religie

Het merendeel van de Groenlanders is christelijk. Ruim 64,2% van de Groenlanders behoort tot de Evangelisch-Lutherse Kerk; dit was tot 1954 de staatskerk. 30,2% van de Groenlanders behoort tot een andere christelijke kerk, 3,6% is niet religieus.

Reacties

Reacties

Lucy

Marianne, wat loop jij toch veel, zie je veel, ervaar je veel en ontmoet je bijzondere mensen!! Fantastisch , veel sterkte en geniet volop!! Veel liefs!!

Mia

Heerlijk Marianne om zo met je mee te mogen reizen. Ik geniet volop en de verhalen erbij maken dat ik me nog meer bij jou in Groenland voel. Prachtige beschrijving. DANK en mooie voortzetting.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!