Along my way I find the world

De baai met ijsbergjes

Natuurlijk was ik weer vroeg wakker maar dat geef niet. Rustig aan doen is ook heerlijk. Buiten was het weer prachtig weer. Vandaag wilde ik langs de baai lopen en als het lukt naar een uitzichtpunt. Vandaar kun je de tweeling gletsjer en de ijskap heel goed zien.

De echtpaar was ook wakker zij lopen vandaag het stuk dat ik morgen ga lopen. We zien elkaar weer in Sillisit.

Voor achten was ik op pad. De zon scheen al prachtig en het was een goede temperatuur.

Het zou een makkelijk wandeling zijn. Het pad wijst zich vanzelf. Overal was dat geschreven, vele malen gelezen. Maar of ik kan geen kaart lezen of er klopte iets niet aan de vele beschrijvingen. Ik heb mijn Garmin Inreach satelliet receiver en daarom heb ik gewoon een kaart en zie ik waar ik ben. Maar anders was deze dag een drama geweest. Het vorderde maar langzaam. Steeds kreeg ik flarden van de baai te zien maar nooit kwam ik dichterbij het water.

Ik ben wel tientallen keren de weg geraakt want er liepen ook honderden schapen paden.

Ik kwam zelfs nog langs een ruïne die misschien ook wel uit de tijd van Erik de Rode was. Het had dezelfde soort stenen.

Eindelijk kwam ik op het strand terecht waar je de ijsbergen bijna kon aanraken. De tijd genomen om foto’s en video’s te maken. Ik besloot nog verder te lopen naar het uitzichtpunt maar het pad was lang en moeilijk begaanbaar. Ik zat al tegen de 10 km en moest ook het stuk nog terug. Ik besloot om te keren. Het was goed geweest voor vandaag.

Mijn water was onderhand op maar ik twijfelde niet om het gewoon uit een riviertje te halen. Alles is hier zo puur.

De hele dag ben ik niemand tegen gekomen. De stilte was soms bijna tastbaar. De ijsbergen adembenemend. Wat was dit mooi. Ik heb genoten van iedere seconde.

Ook op de terugweg verloor ik de weg nog een aantal keren maar nu maakte het niet meer uit.

Moe maar ook voldaan kwam ik weer in het huisje. Een koude douche een heerlijke warme maaltijd en rust maakte dat ik binnen twee uur de vermoeidheid vergeten was.

Vandaag slaap ik alleen in het huisje.

Terwijl ik dit schrijf zit ik buiten en zoemen er honderden vliegen om me heen maar niet een zit in mijn gezicht of op mijn huid. Wat wonderlijk. Vroeg naar bed want morgen heb ik weer 14 km te gaan.

Klimaat

Groenland heeft grotendeels een poolklimaat in het binnenland en een toendraklimaat langs de kust. In een dunne strook langs de zuidwestkust heeft de zee een matigende invloed. In de winter kan de temperatuur zakken tot ?50 °C in het binnenland. In de zomer is het ?10 °C in het binnenland en is het langs de kusten 0 tot 10 graden. Aan de zuidwestkust kan het 's zomers soms tegen de 20 °C worden.

Reacties

Reacties

Lucy

Wat wonderlijk mooi is Groenland met de ijsbergen! Je loopt heel wat af!! Wij genieten met jou mee!!

Marijke

Jouw wens was Groenland te beleven nog voor het te toeristisch zou worden.
Het lijkt zelfs hier en daar op een 'pioniers-ervaring'.
Dat het meer dan de moeite waard is, zullen we gaan zien op jouw filmpjes.
Prachtige foto trouwens!

Ted

Mooi je verhalen, even mooi als je foto’s ??

Claudine

In 1 woord geweldig! Onvergetelijk mooi. ?

Letizia

Bedankt Marianne voor al die mooie verhalen van deze bijzondere avontuur.
Het lijkt bijna dat jij op een andere planeet bent! Deze reis zal zeker onvergetelijk worden voor jou.
Veel succes verder en geniet en nog geniet!
Groetjes

Frank

Prachtige foto met die ijsbergen.

Juul Beer

Wat een geweldige lichtval daar. Valt gewoon op met de schitterende foto's

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!