Along my way I find the world

Naar de Kiattuut Gletsjer

Omdat het in mijn gevoel nog 4 uur later was en mijn mede-kamergenoten om 6 uur opstonden om op tijd op het vliegveld te zijn was ik vroeg op. Het regende maar de voorspelling was dat het na 9 uur droog zou worden en na 1 uur de zon. Het was heet geweest vannacht. Alles potdicht en dus toen moeder en dochter vertrokken waren alles lekker op en rustig luister naar de regen die viel. Wat rustgevend.

Na een tijdje ging ik naar de keuken voor het ontbijt. Het was heel druk. Een grote groep Denen was aan het ontbijten en ik ging daar tussen zitten met mij eigen tortilla’s met pindakaas en oploskoffie. Na rustig ontbeten te hebben, nog wat voorbereiden voor de wandeltocht van vandaag en genieten van het feit dat ik nu toch echt er ben.

Buiten was het droog maar grijs maar ik besloot toch naar buiten te gaan.

Het was nog heel druk toen ik vertrok. Het bleek dat door het slechte weer er geen vliegtuigen konden vertrekken.

Voor te wandelen was het perfect weer. Er hing nog laag hangende bewolking maar die trok steeds meer op. Ik besloot richting de Kiattuut Gletsjer te wandelen. De eerste 2,5 km was op asfalt en een beetje saai. Daarna begon het berg pad. Ik was blij dat ik mijn stokken bij me had want er waren veel ronde losliggende stenen dus je moest goed kijken waar je je voeten moest neer zetten.

Het pad ging geleidelijk omhoog tussen twee rotswanden. Boven aan keek je uit over een prachtig dal. Flower Valley wordt deze genoemd. Nou met zo’n naam moet ik me dus helemaal thuis voelen. Helaas is de tijd van de bloemen voorbij. Daar tegen over was het gras heel nat en moesten mijn bergschoenen goed hoog dicht.

Daarna was het wat klimmen en klauteren. Tussen de rotsen zag ik al een stukje gletsjer. Dat was via de rivier. Maar voor me lag een muur van 300 meter waar ik overheen zou moeten. Ik had wel gelezen dat het een heftig stuk was maar toen ik bij het pad naar boven bleek dat je met touwen naar boven moest. Ik voelde me niet zeker genoeg om dat te doen en dus maakte ik nog een wandeling in de morenen en begon aan mijn terug tocht.

Ik kwam vier Denen tegen die ook een poging wilden wagen. Ik ben nu al vier keer in het Deens aangesproken omdat men denkt dat ik Deens ben. En ook hier gebeurde dat.

Ik ging verder en de toch was verder mooi. De zon kwam achter de wolken vandaan en meteen ook honderden vliegen. Ik was blij dat ik mijn hoofd netje bij me had. Zo had ik minder last. Bij elkaar had ik toch 14,5 km gewandeld vandaag.

De rest van de middag lekker niet veel gedaan dan wat lezen en social media. Ik voelde dat ik het nodig had. Het was rustig in het hostel en het deed me goed te rusten. Het is tenslotte vakantie.

Na het warme eten even een aantal dingen verandert in mijn rugzak en op tijd weer gaan slapen. De komende vier dagen geen verhalen want ik heb geen WiFi. Ik ben geheel offline.

Geschiedenis (1)

Groenland werd bewoond, maar niet continu, doorPaleo-Eskimo'ssinds 2500 v.Chr. Op het eind van de 10e eeuw vestigdenNorenzich op het toen onbewoonde zuidelijke deel van Groenland. In de 13e eeuw kwamen deInuitaan en in de 15e eeuw werden de Noorse kolonies verlaten. In de vroege 18e eeuw werd het contact tussenScandinaviëen Groenland hersteld en Denemarken vestigde in 1721 zijn heerschappij over Groenland.

Groenland werd een Deense kolonie in 1814, na eeuwen onder de heerschappij van het verenigdeKoninkrijk Denemarken en Noorwegen. Met de Grondwet van Denemarken van 1953 werd Groenland een integraal deel van Denemarken. Hierop volgde een periode vanculturele assimilatie('verdeensing'). Veel inheemse Groenlanders verzetten zich tegen deze vervreemding van hun eigenheid.

In 1979 verleende Denemarken zelfbestuur aan Groenland en in 2008 koos Groenland ervoor om meer macht van de Deense regering aan de lokale Groenlandse regering over te dragen. De wet werd het jaar daarop van kracht, met de Deense regering verantwoordelijk voor buitenlandse zaken, beveiliging (defensie, politie en justitie), het financieel beleid en het toekennen van een subsidie van 3,4 miljardDeense kronen(€456.817.327), of ongeveer € 7900 per Groenlander per jaar.

Groenland is's werelds grootste eiland. Met een bevolking van 56.225 inwoners (2019) is het hetdunst bevolkte afhankelijke gebied of land van de wereld, met een bevolkingsdichtheid van 0,03/km².

Reacties

Reacties

Ted

Als je weer online bent, ben ik benieuwd naar je volgende avonturen

Marijke

Bedankt Marianne voor dit uitgebreide verslag!
Ook al ben je nu off-line, sowieso trekken we 'in gedachten' mee op jouw avontuurlijke tocht!

Claudine

Mooi verhaal en lesje geschiedenis, enjoy ook de 4 dagen offline. Mooie dagen.

Marja Boelen

Hallo avonturier, veel plezier tussen de morenen en de gletsjers! Tot over 4 dagen

Juul Beer

Ik wacht rustig weer op je verhalen. Mooie dagen gewenst

Cara van der Grient

Wat een spannend en prachtig avontuur ben je aan het beleven.Maar het klinkt heel eng om te moeten klimmen bij vochtige hoge rotswanden.Ik neem aan, wel langs wandelpaden.Je bent een kampioenskreet door het te doen.Zelf ben ik extra geïnteresseerd in Groenland door mijn relatie met Paula Bekooy.En je toegevoegde geschiedenis stukje is heel boeiend.Heel veel sterkte en en succes en plezier.

Carien

Wat een boeiend Land Marianne waarin je terecht gekomen bent! Je brengt het heel dichtbij voor ons... echt een heel andere wereld?! Pas wel goed op je zelf, want zo te lezen zijn er wel extra gevaren bij het lopen daar???
Gelukkig heb je enorm veel ervaring en goed toegerust?Hartelijke groeten vanuit een fris Brabant!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!