Along my way I find the world

Friese Elfstedentocht - dag 1: Leeuwarden - Sint Nicolaasga

Daar gaan we weer. Ik zou het achteraf niet zo snel weer op weg zijn gegaan en het achter elkaar hebben gepland maar vele maanden geleden dacht ik dat het prima zou kunnen zo na de Camino meteen weer een ander outdoor avontuur.

Vandaag begin ik dus aan de Elfstedentocht op de fiets, of nog beter, op de ebike.?Vanmorgen vroeg op pad en na negenen de trein in op weg naar Leeuwarden. Het was heerlijk rustig in de trein en dus was het een prettige rit met een rustige overstap in Zwolle. Maar voor Heerenveen kwam de mededeling dat er een kapotte trein op het spoor stond en dat de sprinter niet verder ging alleen de intercity. Dus overstappen in een veel te drukke trein waar mijn fiets in het gangpad moest staan met toestemming van de conducteur. De man die er ook stond was een Bossenaar en had ooit in Vlijmen gewoond. De wereld is klein.

Aankomende in Leeuwarden kwam er een oudere man van wie de ene fiets was en even later een andere man waar de tweede fiets van was. Die begon tegen mij en die eerste man uit te varen dat we wel op moesten schieten want hij was al te laat. Hij begon zich steeds meer op te winden en allebei probeerden we niet te veel te reageren maar dat maakte hem nog meer boos.

Eigenlijk verweet hij ons bijna dat de trein te laat was en dat hij nu zijn afspraak miste.

Het was een hele rare situatie. Uit de trein keken we elkaar eens aan en toen zei de oudere man:”Ik hoop dat u een betere dag zult hebben.”

De Elfstedentocht begint meteen bij het station en dus was ik meteen op weg. Vandaag bijna 55 km naar Sint Nicolaasga. De schaatstocht gaat wat directer over water maar de fietstocht maakt wat meer omwegen. Het eerste stuk tussen Leeuwarden en Sneek was langs het kanaal over een prachtig fietspad. Het was nog bewolkt maar steeds meer kwam het zonnetje tevoorschijn. Het was vol met allerlei soorten weidevogels en het was een gekwetter van jewelste. Ik genoot weer. Na de Camino was het weer hard werken op school en soms heb ik zo’n heimwee gehad naar de Camino maar dit maakt weer veel goed.

Na 12 km nam ik even de tijd om te lunchen. Koffie zetten en een tortilla met pindakaas en banaan.

Daarna weer verder. Sneek was even druk. Maar daarna naar IJst. Wat een mooi stadje. Daar nam ik even een lekker portie friet ergens. We zijn weer aangekomen aan het trailfood. Niet het aller gezondste.

Daarna terug naar Sneek en toen een best wel saai stuk lang een provinciale weg. Ik was blij toen dat voorbij was.

De laatste 10 km gingen weer door de polders en langs de meren. Om half 6 belde ik aan bij Margje. Vanavond slaap ik bij een adres van “Vrienden op de fiets”. Een oude boerderij met een simpele kamer. Maar meer is helemaal niet nodig.

De accu is al weer aan het opladen want morgen hebben we veel wind tegen en ik geniet van een rustige avond om ook zelf weer op te laden.



Reacties

Reacties

Marja

Wat een reislust, Marianne. Fijn weer voor de fiets. Geniet ervan

Ted

Ha zus, goed voorbeeld doet volgen ;) Het is een mooie tocht om te maken in ' t Heitelan'. Geniet ervan

Marlies

Jeetje Marianne....
Wát een energie...
Ik was verrast. Ga je natuurlijk wel volgen....
Goede reis! Geniet er van

Carien

Het gaan weer prachtige dagen worden Marianne.... een schot in de roos dus om nu deze fietstocht te ondernemen?! Volgens mij een gemiste kans als je het niet zou hebben gedaan! Maar tegelijkertijd vind ik het ook moedig, na zo'n intensieve wandeltocht nog zo kort geleden....
Geniet er van en we reizen graag weer met je mee???

Yvette

Wat een leuke verrassing dat ik weer wat sportieve avonturen van je mag volgen! Een hele goede tocht gewenst! En gelukkig “giet it oan!” met goed fietsweer!

Marijke

Hoop dat je vanavond hebt kunnen relaxen na zo'n pittig treinreis-avontuur en vervolgens 55 km fietstocht.
Succes morgen met de wind tegen!
Wens je in alle opzichten 'zonnestralen' deze dagen!

Juul Beer

Jeetje ...alweer de volgende trip...heel veel succes en ik reis weer in gedachten mee

Letizia

Ik wens je veel succes Marianne! Jij bent echt moedig, goed zo!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!