Along my way I find the world

Camino Portugues: Pontavedra - Caldas de Reis

Vandaag kunnen we zeggen:” Overmorgen zijn we in Santiago.” Het komt nu dicht bij. Nog 3 etappes.

We lopen vandaag 22 km naar Caldas de Reis. Om kwart over 6 vertrokken we. De stad was druk met jongeren die de zaterdag nacht nog niet hadden afgesloten. Na een prachtige oude brug liepen we het donker in. Hoofdlampen gingen aan. Het was echt goed dat we die hadden. Het pad ging langzaam omhoog. Niet zo steil als gisteren gelukkig. Boven op de berg, het hoogste punt van de etappe van vandaag wat en wat barretjes maar ze waren niet open. Maar niet getreurd. Vandaag hadden we weer warm water in de thermos dus een kopje koffie kon gemaakt worden. Daarna lekker door. Het was prachtig weer. Een zonnetje, niet te warm en een windje. We kwamen twee Italianen tegen die met ons op de foto wilden en heerlijk kakelden. “O , kunnen jullie ook Italiaans?…” en E kakelden weer verder. Na een tijdje, we hadden er al 11 km opzitten, kwamen we een bar tegen en namen we een ontbijt. Naast ons zaten Spanjaarden net een piep klein rugzakje. “Mujer forte” ( sterke vrouwen) waren we. Ha ha. Daarna weer verder. We hadden in ieder geval ons tweede stempel voor vandaag. Het was een prachtige tocht. Ergens zagen we een bod voor de auto’s dat het nog 40 km is naar Santiago. Voor ons iets meer maar het was een selfie waard.

Er waren vandaar veel mountainbikers op het pad. Vaak hele groepen. Ook met de Caminoschelpen. Het leek er om dat er een groepstour werd gehouden. Het was dus best opletten met het lopen.

Het pad was echt heel mooi door de velden en de wijngaarden en zo kwamen we om 1 uur Caldas de Reis inlopen met nog een uur voor dat we konden inchecken. We kozen een terrasje uit en genoten nog een tijdje heerlijk van het mooie weer. Daarna nog een kilometer voor we bij het hostel kwamen. Onder weg kwamen we nog Eder te zien genieten. En zo waren we om kwart over twee bij Estrella do Camino waar we door een enthousiaste hostes werden ontvangen die veel in het Spaans zei maar waar van wij niets begrepen.

Nog twee dagen en dan zijn we in Santiago. Voor dat we vertrokken keek ik naar doe 220 km, wat een end. Daarna werd het per dag opgedeeld en per dag kijke je naar de kilometers en de kilometers worden zoveel stappen en ineens is Santiago heel dicht bij.

Na heerlijk rustig te hebben gedaan, noedels gemaakt, waren er ondertussen meerder pelgrims aangekomen waaronder een grote groep uit Slovenië.

Na nog wat uurtjes rustig aan doen gingen we weer vroeg slapen.

Deel 9: El Camino Portuguès

De Portugese route, in het SpaansCamino Portuguésgenoemd, begint inLissabon, maar ook andere startplaatsen zijn uiteraard mogelijk. Het is de tweede meest belangrijke route, na de Franse route. Porto is ook een bekend opstappunt, zeker omdat hier met een vliegveld mensen aankomen. Vanaf Porto is het nog 227km. Een traditioneel startpunt is de kathedraal in Porto. Met gele pijlen op het asfalt of op huizen wordt vanaf hier de weg aangegeven.

Deel 10: El Camino Frances

De Franse route, in het Spaans Camino Francés genoemd, is de meest populaire route. De route loopt van Saint-Jean-Pied-de-Port aan de Franse kant van de Pyreneeën naar Roncesvalles aan de Spaanse kant, en vervolgens verder naar Santiago de Compostella door de steden Pamplona, Logroño, Burgos en León.

Lucy

Een prachtige dag vandaag!!!

Marlies.

Goedemorgen lieve meiden.....
Nog maar twee daagjes dus! En dan is jullie doel bereikt.
Wát een prestatie!
Leuk om de foto's te bekijken.
Ik zit nogal in de lappenmand met het oog dat blijft hinderen, maar dat gaat vast allemaal wel goed komen in de komende weken.

Red

Geweldig! Einddoel in het zicht! Mooi zo mee kunnen 'lopen' met jullie (zonder moeite) Sterkte voor de laatste loodjes! Mooie dag en 1