Along my way I find the world

Op weg naar Porto

Vandaag vertrekken we, Marijke en ik. Een pelgrimstocht naar Santiago de Compostela. Een aantal dagen geleden las ik ergens dat in de middeleeuwen er 3 grote bedevaarten waren die men kon ondernemen. Naar Rome, naar Jeruzalem en naar Santiago. In Rome (vele keren) en Jeruzalem (2011) ben ik al eens geweest. Vandaag begint mijn reis naar Santiago de Compostela. De andere twee deed ik met het vliegtuig en ook nu vertrek ik niet lopend vanaf huis maar vlieg ik eerst naar Porto in Portugal.

Maar op mijn rug zit een rugzak van 8 kilo en aan mijn voeten goede wandelschoenen. Want de laatste bijna 230 km naar Santiago doen we te voet.

Afgelopen woensdag hebben we van een bevriende priester een pelgrimszegen gekregen en gisteren gaf een lieve collega een zelfgemaakt poppetje met een rugzakje met een schelp. Elke keer een mooi en emotioneel moment. En dan de vele berichtjes en aanmoedigingen. Wat wil je nog meer?

En zo vertrokken we, uitgezwaaid door mama, met onze rugzakken naar Eindhoven. Wat een regenachtig weer. De gedachte dat we de zon tegemoet gingen was een troost.

We waren op tijd in Eindhoven en na een heerlijke Frappuccino van Starbucks hebben we onze rug tassen ingecheckt en zijn we door de security gegaan.

Marijke werd er uitgehaald en ze vonden maar niet wat er bleef piepen. Waren het de reserve knopen van haar nieuwe broek.

Het ging prima tot een uur voor het vertrek. Toen bleek dat we vertraging zouden hebben van een uur. Dat betekende dat we heel laat in het hotel aan zouden komen. Maar we hebben afgesproken dat alles deel uitmaakt van de Camino. Dus ook dit.

Om kwart voor 10 vlogen we eindelijk. Gelukkig is het in Portugal een uur vroeger dus dat betekent dat we een uur gratis er bij krijgen.

Het was een volle en warme vlucht. Om half 12 kwamen we aan in Porto. Vanuit het hotel was er een shuttle die ons kwam halen. We waren niet de enigen, het busje zat vol. Aangekomen kregen we snel onze kamer en konden we snel naar bed. Morgen beginnen we met lopen.


Ik zal elke dag ook wat informatie geven over de Camino en alles wat daar bij hoort. Daarmee eindig ik steeds de dag. Ik heb de informatie van verschillende website gehaald. Vandaag deel 1.


Deel 1: Proloog

Santiago de Compostela is van oorsprong niet christelijk. De Kelten en de Romeinen trokken al naar Finisterra aan de westkust van Spanje (tua finis terrae). Zij beschouwden dat punt eindpunt van de wereld, en eerde er de goden. De christelijke traditie maakt van Santiago de Compostela naast Jeruzalem en Rome een derde voornaam pelgrimsoord. Onder invloed van de machtige monniken van Cluny werden in de 11e en 12e eeuw bedevaarten naar Compostela gestimuleerd als middel om een bolwerk te vestigen tegen de Moren, die een bedreiging vormden voor de christelijke noordelijke gebieden van Spanje.

Reacties

Reacties

Wilma

Veel succes en geniet ervan!
Ooit hoop ik m ook te gaan lopen, dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Prachtig poppetje ?
Buen Camino

Mam

Lieve Marianne en Marijke, heel fijne dagen en heel veel plezier samen, hier hebben jullie zo lang naar uit gekeken.
Een dikke omhelzing mam.

Marja

Mooi deze pelgrimstocht. Ik wens jullie een goede tijd

Christina Bos

Wensen jullie een hele fijne en mooie reis! Stay safe!!
Heel veel liefs van Alex en Christina

christiane casteleyn

ik reis met jullie mee! 1 Christiane

Lucy

Een heel goed begin!! Bedankt voor het verslag en de uitleg!! Zo leven we nog meer mee!! Heel veel succes vandaag!! Liefs!!

Mirjam

Ook via hier: Buen Camino met alle pieken en dalen die erbij horen.

Hanneke

Jullie hebben (als je dit leest) de eerste dag er opzitten. De kop is er af. Succes met het vervolg en dank voor alle berichten en wetenswaardigheden.

Ted

Loop ze jullie twee. Buen camino!

Mia

Dank voor de voorbereidende uitleg. We leven met jullie mee en zijn blij dat we zonder moeite mee mogen lopen. Goede en mooie voortzetting. Lieve groetjes

Red

Bedankt! Ik zou zo meewillen lopen, maar doe het in jullie 2-tjes. Ik was in Compostela voor de WJD jaren terug (25 of 30 jaar geleden)
Tot het volgend bericht....

Carien

Dat is dus toch elke dag zo'n 3 en een half uur lopen... mét bagage.... overnachten in pelgrimsoorden... elke dag ervaringen en gebeurtenissen die een volkomen verrassing zijn... hoe anders dan het leven doorgaans is?! Gezegende dagen toegewenst en we reizen met jullie mee!??

Marlies

Wat mooi dat je ons de ook meeneemt in een stukje geschiedenis.
Heel fijn om zo mee te mogen genieten!
En wat mooi te merken dat je veel vrienden hebt die reageren!!!
Geniet er samen van!?❤️

Elina

Grazie mille! Cammino davvero con voi nei pensieri e preghiere...

Letizia

Bedankt Marianne, fijn om van jullie te horen. Ik heb de indruk dat ook ik met jullie mee naar Santiago de Compostela loop.

Claudine

Veel mooie wandeldagen samen, ik kijk uit naar jullie mooie verhalen, en ervaringen. ??

Monica

Lieve Marianne en Marijke ,
Ik wens jullie een mooie tocht , geweldig dat jullie samen dit avontuur aangaan !

Jacqueline

Wat een avontuur zijn jullie vandaag begonnen Marianne en Marijke....heel veel succes en geniet er vooral van!!!

Juul Beer

Goede gezegende tocht gewenst. Geniet samen met volle teugen...ik kan niet wachten op je foto's en verslagen...??‍♀️?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!