Along my way I find the world

Dutch Mountain Trail - dag 4

Na een goede nachtrust en een heerlijk ontbijt weer op weg. Vanaf Voeren naar de pont bij Eisden was het ongeveer 6 km. Om 10 uur zou de eerste pont gaan. Daarna elk half uur. Dit pontje vaart tot 31 oktober. Daarna moet je 8 km omlopen. Hij gaat pas weer in april varen. Een van de redenen om de DMT nu te lopen.

Het waren weer veel holle wegen maar dit keer waren ze breder en minder steil naar beneden.

Kwart voor 10 was ik bij de pont. En wat een geluk. Het vaarde vandaag. Gisteren met de sterke wind was tie uit de vaart gehaald. En dus iedereen die gisteren deze etappe liep heeft moeten omlopen.

Er stonden nog 6 andere lopers. Een vader en zoon en vier vrienden.

Aan de overkant zette iedereen de vaart er in. Ik liep achteraan. Na ruim een kilometer (ik liep zo’n 50 meter achter de laatste) zag ik ze verdwijnen een schiereiland op. Hevig kletsend en dus niet horend dat ik riep dat ze verkeerd liepen. Ik was blij met de navigatie van Komoot want die blert wel als ik eigenwijs de verkeerde kant op loop.

Uiteindelijk toen ik langs het Albertkanaal liep bleek ik ruim voor alle anderen te lopen.


En toen was er de Observant. De berg die, gezien uit Maastricht achter de Sint Pietersberg ligt en hoger is. Deze hoort tot het slotstuk maar wordt beschreven als de pittigste.

En ja. Het was pittig maar omdat er toch steeds een vlak stuk tussen de stijle stukken lag was het goed te doen. En God zij dank had het de afgelopen weken niet teveel geregend. Anders waren sommige stukken niet te doen geweest.

Om half twaalf stond ik boven op de Observant. Niet echt met een uitzicht maar wel trots dat het me gelukt was. Daarna rustig afdalen naar de ENCI groeve waar tientallen jaren mergel is gewonnen maar waar ze nu een recreatiegebied aan het maken zijn.

Ondertussen was er de zonsverduistering maar met alle wolken was dat niet te zien.


Je loopt dwars over de bodem van de groeve op weg naar de Sint Pietersberg. Daar moet je een lange trap naar boven nemen om dan op het uitkijkpunt uit te komen. Dat is tevens het einde van het Pieterpad. Een jaar geleden stond ik hier ook.


Vanaf hier ging het nog via wat bergpaadjes de Sint Pietersberg af. En daarna was het nog een 4 km langs de Maas.

Om twee uur stond ik voor het station Maastricht, eindpunt van de DMT.

I did it. Had ik een week geleden nog twijfels door wat rugklachten en omdat ik de laatste weken weinig had kunnen wandelen ivm werk, ik ben blij dat ik heb doorgezet.

Het maakt niet uit of je een bergtocht op 2000 meter doet of op 200 meter hoogte. Het was de zwaarte die het een echte bergtocht maakte. Ik heb elke minuut genoten en ik kijk er met trots op terug.

Reacties

Reacties

Buurvrouw

Eind goed al goed.
Welkom thuis en een goed uiteinde!

Marlies

Oléééé.....je hebt het weer gehaald!
Gefeliciteerd!!! en welkom weer thuis!
Ernst is in Zeeland.... maar ik ben thuis.
Even lekker bijkomen van een aantal drukke weken.
Is hard nodig. We horen elkaar snel!

Trixi

You did it! Gefeliciteerd!

Ted

Jammer dat je vandaag ben gefinisht, ik ben morgen in Maastricht :)
Maar heel goed gedaan!

Carien

Er is een schrijfster aan jou verloren gegaan Marianne, zo goed als je de lezers weet mee te nemen op jouw expedities! Welkom thuis en rust maar goed uit??

Lianne

Knap! Je bofte met het weer: extra genieten...
Ben best een beetje jaloers op wat je allemaal onderneemt.
Alle reden op trots te zijn.

Juul Beer

Geweldig weer gepresteerd. Proficiat.
Deze komt ook nog op mn bucketlist...lijkt me heel mooi en een uitdaging...
Ik kijk al weer uit naar je volgende uitdaging ben heel benieuwd. .groetjes van mij ook aan mama...?‍♀️???

christiane casteleyn

laatste stappen met een 5, morgen een nieuw tijdperk!
prachtig moet het zijn om goed je eigen land te ontdekken.

Elina

Bellissimo,Marianne! Auguri!!!!
E domani... :Tanti auguri a te!!!!

Lucy

Fantastisch!!!! Van harte gefeliciteerd!!!

Fons

Na 4 dagen lopen door een mooi stuk Nederland is het fijn om terug te kijken op een geslaagde toer. Je verhalen waren weer zeer goed. Wanneer ga je weer wat Doen?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!