Along my way I find the world

Links und rechts Rheinische

Weer vroeg wakker maar rustig aan gedaan. Ook al wordt het overdag heel heet, het koelt gelukkig goed af in de nacht.

Vandaag een lange etappe voor me van ruim 80 km. Maar ik kan pas laat inchecken en dus ga ik het rustig aan doen.

Na een uitgebreid ontbijt op weg. Het was zelf koel in het begin. Ik moet zeggen dat ik daar wel van hou. Na ongeveer 8 km was ik weer bij de Rijn. De rivier heeft een kalmerende werking op me. Het misschien eindeloze fietsen op de dijk geeft ook rust. De boten die voorbij varen, de vele zwanen en eenden. Het maakt me bijna zen.

Vandaag zou ik zowel aan de rechter kant van de Rijn fietsen al aan de linker kant. Dat kun je zelf heel makkelijk kiezen omdat in Duitsland aan twee kanten de Rhein Radweg is uitgezet. Omdat ik vanavond aan de linker kant van de Rijn slaap na ik even onder Karlsruhe de pont.

Maar eerst moest ik over heel veel dijkjes. Meestal hebben ze gravel als ondergrond. Niet altijd even makkelijk maar je went er aan. Ergens nog aan de rechter kant stond dat ze aan het pad bezig waren. Nu lag er een fietspad en een weg naast elkaar en dus dacht ik dat ik ergens wel lang zou kunnen wandelen. Dat bleek ook. De wegwerkzaamheden waren aan de weg en het fietspad was vrij. Ik fietste dus vrolijk door. Maar de man op de graafmachine vond dit maar niets en begon te toeteren en te gebaren dat ik terug moest. Ik heb even gedaan of ik nergens iets van wist en bleef onverstoorbaar door fietsen.

Uiteindelijk bleek dat het fietspad tot het einde gewoon goed was om te fietsen. Het scheelde in ieder geval veel omrijden.

De pont bracht me naar de linker kant van de Rijn. Het is ook de eerste pont weer sinds Basel omdat de overkant nu niet meer Frankrijk is maar ook Duitsland. Wat opvalt is dat er een sterke stroom staat. Boten richting Basel gaan langzaam en boeten richting het noorden kun je echt niet bijhouden met fietsen. Ook de pont had best veel moeite om naar de overkant te komen. Het was echt spectaculair hoe het de schipper lukte weer bij de juiste plaats aan te leggen.

Daarna heb ik de Rijn niet meer gezien gedurende 40 km. De paden waren mooi maar er was geen schaduw en de wind was vandaag ook iets harder. Het was afzien daardoor. Maar door op tijd te rusten en niet te hard te willen kon het mooi verdelen.

Ergens in Worth am Rhein besloot ik alvast warm te eten en dus kookte ik in een parkje een outdoor menu. Vegan Cashew Nasi. Heel lekker.

Daarna weer die hele lange weg.

5 km voor Germersheim kwam ik weer langs de Rijn te rijden. Ik vond een bankje en besloot even te genieten. De voorbij varende boten maken indruk en wat rustgevend. Daarnaast kan ik bij het volgende pension pas om 5 uur inchecken en dus had ik nog zeker een uur.

Daarna nog een paar kilometers langs een prachtig pad onder de bomen en zo kwam ik in Germersheim na bijna 86 km.

Ik ben nu trouwens ook precies op de helft van de hele Rhein Radweg. Met dat van verleden jaar en nu heb ik net zoveel gefietst als ik nu nog moet fietsen.

Het pension was van een andere tijd. Vergane glorie. Maar voor een nacht okay. Eigenlijk altijd luxer als een tent. Ik had deze al weken geleden gereserveerd omdat er nergens in de buurt een camping was en dit de goedkoopste optie was. Maar goed. Ben blij dat ik aangekomen ben en morgen zitten we weer vroeg op de fiets.

Reacties

Reacties

Ria

Het was een verrassing je eerste bericht te ontvangen omdat ik niet wist dat je vertrokken was! Maar heel fijn weer te horen van je avonturen. Geniet van de natuur en allen die je pad kruisen. Groetjes Ria

Carien

Opvallend toch hoe avontuurlijk en gevarieerd een fietsvakantie is?! Mis je soms niet een accu op je stalen ros??
Ik blijf het knap vinden... een goede nacht in je gedateerde pensionnetje Marianne en bouw je conditie maar goed op in je bed?

Ted

Mooie afstand!
Slaap en succes morgen!???????

Marlies

Ja, rustgevend is een rivier vaak he. En dan die boten langs zien trekken.... ik kan me het zo goed voorstellen ...
Fijn dat je ook zelf voelt dat je in rust kunt handelen.....
Morgen vertrek ik naar Zeeland. Ik ga een weekje in het huis van Jess. Pas op de poezen en het verhuurhuis achter in de tuin, terwijl Jess met het gezin in hun kleine caravan aar Friesland gaan.
Dan woon ik ook even langs een kanaal met het nodige botenverkeer.
IK ga al mijn oude plaatsen in Goes langs. Er zullen wel veel herinneringen boven komen.
Ernst gaat met Fede naar Renesse. Dat is rustiger voor hem. Ben benieuwd naar morgen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!