Dag Zwitserland

Na een redelijke nacht, veel auto’s die langs raasden en een goed ontbijt op weg naar Bazel. Dat betekent dat ik vandaag Zwitserland definitief verlaat. Eigenlijk fiets ik al de hele dag in Duitsland maar aan het eind komt er nog even een stukje Zwitserland.

Het weer was heel mooi maar wel met de voorspelling dat rond 3 uur het zou gaan regenen.

Vandaag het grootste gedeelte fiets ik pal naast de Rijn. De rivier is breed hier maar hij wordt nog steeds bevaren door was rondvaartboten en meer niet. Ook zijn er opvallend veel krachtcentrales in dit gedeelte van de Rijn om energie op te wekken. Logisch eigenlijk want het water stroomt nog behoorlijk snel en krachtig.

De weg gaat grotendeels vlak of berg af. Het is een rustige dag verder.

Later wordt het echt warm en moet er regelmatig gedronken worden. Ik besluit om ergens te stoppen en een pizza en cola te bestellen. De pizza is zo groot dat ik hem niet helemaal op krijg maa de rest neem ik mee voor op mijn kamer.

Om half 3 fiets ik Bazel binnen. Hier zie ik ook voor het eerst Rijnaken op de rivier. De Rijn is nu bevaarbaar.
De fietsroute volgt helemaal de promenade. Overal zitten mensen heerlijk te genieten op terrasjes van de stad en het weer. Toch voel je dat het weer omslaat en ik besluit niet naar de vriendschapsbrug te fietsen waar het driebanden punt is van Zwitserland, Duitsland en Frankrijk. Eerst maar naar het hotel. En gelukkig maar dat ik dat beslis want ik ben nog niet binnen of het barst los.

Het is een klein hotel maar de kamer is netjes en schoon.

77 km was een behoorlijk stuk. Ik zie toch dat iets boven de 60 het beste voor een dag etappe is.

De rest van de avond rustig aan gedaan. Door het openstaande raam hoor ik ergens op een terras een verhitte discussie in het Frans. De hele tijd lijkt het of ik hoor:” Lenny Kuhr, Lenny Kuhr” maar ik denk niet dat het over die zangeres gaat. Grappig is het wel.

En zo sluit ik het gedeelte Zwitserland af van deze Rhein Radweg. Het was hard fietsen en ik heb voor elke van 400 km moeten werken. Trots om het eerste stuk dat nu af is.