Along my way I find the world

Op weg naar Andermatt

"De Rijn combineert elke kwaliteit die een rivier kan bezitten. De snelheid van de Rhône, de breedte van de Loire, de rotsen van de Maas, de bochten en kronkels van de Seine, de doorzichtigheid van de Somme, de historische herinneringen aan de Tiber, de koninklijke status van de Donau, de mysterieuze invloed van de Nijl, het gouden zand bij de glinsterende beken van de Nieuwe Wereld, de spoken van Aziatische stromen"

- Victor Hugo -


Op weg naar de bron van de Rijn. Gisteren met de fiets op de trein naar Venlo en vandaag verder richting Zwitserland. Met natuurlijk ook gemengde gevoelens nu de rivieren in dit deel van Europa zo buiten hun oevers treden. Het zal dus ook een verrassing zijn wat ik aantref en hoe ver ik kom. En nee, ik ben geen ramptoerist en als het moet fiets ik een stukje om.



22 juli


Marjo kwam naar mama’s huis en nadat ik afscheid had genomen van mama, fietste ze met me naar het station van Den Bosch. Echt heel lief.

Uitgezwaaid door haar begon de reis met de eerste van 6 treinen. In een uurtje was ik in Venlo en binnen een half uur lag op een bed in een hip hotel vlakbij het station.

Na een uurtje het centrum van Venlo in gegaan. Wat een leuk stadje. Op de Maas kade even naar de rivier gekeken maar die was weer helemaal gewoon. Niet voor te stellen dat 5 dagen geleden er nog een noodsituatie was. Een heerlijk pizza en toen nog even terug naar het station om te kijken waar morgen de trein naar Duitsland vertrekt. Terug naar het hotel en de rest van de avond rustig aangedaan en vroeg naar bed.



23 juli



Om kwart voor 8 stond ik op station Venlo om de trein naar Mönchengladbach te nemen. Die was netjes op tijd en de fiets stond in een aparte ruimte. Ook in Mönchengladbach ging het overstappen makkelijk. Aangekomen in Keulen bleek dat de EC 9 naar Basel een behoorlijke vertraging had en daar begon ik me te realiseren dat de overstap in Bazel in gevaar zou komen. Maar goed eerst maar eens op de trein. Buiten de hoge instap moest de fiets ontdaan worden van alle tassen en daarna aan het voorwiel aan het plafond hangen. Dat kostte aardig wat spierkracht. Daarna met alle tassen twee rijtuigen verder lopen omdat mijn fietsplaats in de eerste klas was. Ik had mijn workout van de dag wel gehad.

Daarna een treinreis van bijna 6 uur. Prachtig door het Rijndal. Daar waar ik hopen lijk over twee weken fiets.

Inderdaad zou ik de aansluiting in Bazel missen. Dus online moest er een nieuw kaartje worden gekocht. Geen korting meer op zo’n korte termijn dus dat was een tegenvaller.

Ach dacht ik, in Zwitserland zal het tenminste niet meer zo moeilijk zijn om je fiets in de trein te hebben. Jammer, mis. De volgende trein van Bazel naar Alth Grodau was weer en intercity en dus moest de fiets weer met zijn voorwiel aan het plafond.

Op mijn plaats gutste het zweet van alle kanten van mijn lichaam. Mijn rechter arm begon spierpijn te vertonen.

In Alth Grodau een volgende trein, gelukkig makkelijk er in. Maar toch mocht ook deze reis niet helemaal vlekkeloos verlopen. Een halte voor dat ik er uit moest bleek dat het treinstel waar ik in zat niet verder ging. Trein uit en racen naar voren.

In Göschenen stond de laatste trein al te wachten. Maar op een spoor met geen perron en dus weer mijn fiets boven mijn macht in de trein sjouwen? Gelukkig zag een jonge man mij ploeteren en kwam naar mij toe om te helpen.

Deze treinreis was spectaculair. Door een nauwe kloof rijdt de trein in 10 minuten naar Andermatt en je bent echt in een keer in het hooggebergte.

En daar was het eindpunt. Na twee minuten fietsen was ik al bij het hostel en eindelijk kon ik ontspannen.

Als ik had geweten dat de treinen zo ontoegankelijk waren en het zoveel kracht zou hebben gevergd weet ik niet of ik aan dit avontuur zou zijn begonnen. Maar goed misschien ook maar goed dat ik het niet wist. Ik ben er nu en nu eerst maar eens bijkomen. Twee nachten slaap hier en dan gaik echt beginnen met fietsen.



Reacties

Reacties

Mia

Dapper zoals altijd Marianne, met de wens dat je verdere tocht een zonder hindernissen mag verlopen. Geniet van de prachtige natuur en de bergen. Lieve groeten.

Mam

Ik heb vandaag met je “meegereisd” via de IPhone en weet hoe zwaar het met de fiets in sommige treinen was, want ik heb een van de tassen even gedragen gisteren. Petje af en lekker even rust daar in Andermat, liefs❤️?

Marianne

Hoi Marianne, leuk om weer met je mee te reizen.
Bedankt en veel plezier

Ted

Fijn dat je er bent, bijkomen van het sjouwen en lekker fietsen de komende tijd!

Juul Beer

Heel veel succes verder zonder tegenslagen maar vooral veel plezier straks op de fiets. Geniet er van. Grusse van Juul

Buurvrouw

Dag Marianne,
Heel veel plezier van dit nieuwe vakantie avontuur.
Mooie ontspannen tijd gewenst

Joop

Het kan bij jou ook nooit 'gewoon' toch? Integendeel, het ongewone is gewoon en omgekeerd. Ik wens heel veel ongewoon gewone avonturen toe en vooral veel kopzorgloze weken toe. We reizen mee.

Marlies

Jaaaaaa ik zit weer achterop hoor!!!!
En jij maar trappen he!???
Wat ben je toch stoer meid!
Ik hoop wel dat je heel rustig aan doet vandaag......
En echt genieten hoor! Dubbel en dwars! verdiend!
Hartstikke leuk om elke dag weer even te kijken waar je bent gekomen en wat het avontuur je brengt!

Lucy

Je bent een kanjer!!Je kan het! Geniet ervan en zet hem op!! Liefs!!

Jos

Fijne reis terug op de fiets Marian na de troubles met de trein!

Letizia

Mamma mia che avventura, Marianne! Ma come sempre hai dimostrato di essere piena di coraggio. Adesso spero che potrai goderti finalmente un percorso più tranquillo in mezzo alla bellissima natura. Ti ricordi quella volta tanti anni fa che di ritorno dalle vacanze in Italia siamo salite con le auto alle sorgenti del Reno e che poi abbiamo dovuto spingere la macchina in panne in salita?
Un salutone!!!
Letizia

Jaan

Wat een doorzetter, petje af, veel succes en genieters plezier!
Sorry maar nu pas ben ik gaan kijken het is weer zoals altijd spannend en veel lees plezier , dank je ?

Berry Hoefnagel

Hoi Marianne,, wat een doorzetster ben jij zeg. Alleen al de fiets in en uit de trein sjouwen is al top zwaar.
Veel plezier en succes op je verdere route.
Groeten Oom Ton en tante Berry

Diny Bloemendaal

Lieve Marianne,

Wat heb je ons de afgelopen tijd weer verrast met je reisverhalen!
We bewonderden je inzet en doorzettingsvermogen om, ook in de moeilijke situaties die aan deze reis verbonden waren, door te gaan met het nastreven van je eigenlijke doel.
Maar, wat nog meer van belang is, is dat je de beslissing hebt genomen deze reis te beëindigen
na vele overwegingen en overleg met jezelf. Dat zal geen makkelijk besluit geweest zijn.
Daardoor zal volgens mij deze reis je in de toekomst extra bijblijven!
Lieve groet

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!