Along my way I find the world

Afscheid van de Filipijnen

Ik was vroeg op. Bel was weg en kwam even later terug. Ze had fruit gekocht. We hadden veel tijd en hebben heel intens met elkaar gesproken. Bel is iemand voor mij geworden die ik echt nooit meer zal vergeten. Zij en haar familie voel ik diep in mijn hart.

Om half 10 kwam Emma binnen en we hebben daarna weer zo gelachen door alles van de avond ervoor nog een keer te herhalen. Om 10 uur was ook Apple er. En zo werd ik door Apple, Bel en Emma weggebracht. Manila, voor de laatste keer reed ik door de straten en ik voelde dat het zo vertrouwd was. Ik ben naar deze stad gekomen met heel veel vragen naar mezelf hoe ik zou reageren op al die ongelijkheid. Ik moet zeggen dat het me heeft gegrepen maar het heeft me niet afgestoten. Het is heftig de krottenwijken te zien en de armoede en daarna de rijkdom die onverschillig er naast kan bestaan. Maar ik heb ook hoopvolle tekenen gezien. Misschien klein maar krachtig.

Op het vliegveld drie dikke omhelzingen. Ze willen dat ik volgend jaar terugkom maar ik zeg geen ja en geen nee. Het inchecken ging snel. Bij de immigratie gaf de ambtenaar de opmerking dat ik mijn verblijf echt tot het eind heb benut. Vandaag liep mijn visa af. Hij moest eens weten hoe.

Daarna rustig wachten op mijn vlucht naar Hong Kong. Dat rustig wachten werd iets langer want het vliegtuig moest nog ergens vandaan komen en dus vertrokken we pas een uur later. De Filipijnen zeggen hier tegen Philippine Airlines, PAL afgekort, Plane Always Late. Ik ben blij dat ik dus al vast een dag eerder PAL heb genomen. Ondertussen veel mensen via email, Whatsapp en messenger nog een bedankje gestuurd.

Het was een hele fijne vlucht en aangekomen in Hong Kong ging alles heel voorspoedig. Ik zit in hetzelfde hotel en dus liep ik er in een keer naar toe. En nu geen regen gelukkig, hoewel het wel heel benauwd is. En nu snel slapen en dan morgen echt het laatste stuk.


Reacties

Reacties

Ted

Succes met t laatste stuk!?

Joop

We wachten op je?

Je buurvrouw

Goede reis en welkom thuis!

Marlies

Jeeeeeetje....het zit er dus al op!
Het lijkt zo kort... en door alle gebeurtenissen lijkt het ook weer heeeeeeel lang en heeeeeeeel veel!
Nog een laatste vlucht en je bent er weer!
Alvast een heel hartelijk welkom.

Ik ben volgende week nog niet op MarienKroon.
Allerlei omstandigheden maakten dat ik echt even rustiger aan moet doen.
Er is veel te vertellen..... maar volgende week maandag ben ik er weer.
WELKOM op NEDERLANDSE BODEM!

Lucy de Haan

Lieve Marianne, bedankt voor ale geweldige intense en mooie verhalen. Jouw leven daar!! Heel fijn om te volgen!! Heel veel liefs en een goede terugreis!! Lucy

Carien (en Donny)

We kijken er naar uit om je weer te zien Marianne! (maar het is voor ons net of je niet weg bent geweest....)
Nog een goede rustweek (?) voordat de kinderen je weer verwachten...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!