Along my way I find the world

Samen lol hebben

Vandaag ben ik een maand onderweg. Wat is er veel gebeurd en hoeveel mensen heb ik ontmoet. Toen ik vanmorgen Jiosy vroeg of ze goed had geslapen zei ze dat ze het warm had gehad. Ik heb een airconditioning en die blaast via een houten paneel ook naar haar kamer. Ik had hem gisteren op low gezet en dus was de koele lucht niet bij haar gekomen. Ik verontschuldigde me, vanavond op high dus.

Om 9 uur begonnen de lessen. Gelukkig is in de afgelopen weken mijn Engels heel erg vooruit gegaan. Ik voel me vrijer in wat ik kan zeggen en snap nu ook beter hoe de leerkrachten te benaderen. Ik merk dat ik veel geleerd heb.

Verder heb ik veel dingen gedaan die in Nederland meer worden gezien als iets dat een orthopedagoog kan doen. Maar ja, in het land der blinden is èèn oog koning….. Het was een geïnteresseerd publiek en de twee uur was echt zo om.

Na de lunch gingen we verder. Ik zie dat het moeilijk voor ze is vragen te formuleren, is het hun verlegenheid, hun gevoel dat ze niet capabel zijn. Ik probeer dus met zulke duidelijke voorbeelden te komen dat het allemaal duidelijk voor ze is en ik hoop dat alles wat ik ze leer in hun rugzak gaat en ze het op het juiste moment uit kunnen halen.

Toen het even pauze was wilde ze wat bewegen en ik kwam met het voorstel dat ik het lied "Let it Go" zou kunnen signdansen. Het was weer een succes. Filipino's houden heel veel van kareoke en dus kennen ze heel veel liedjes uit hun hoofd. Er werd heerlijk meegeblerd. Daarna wilde ze dat ik het nog een keer deed en deden ze mij na. Er werd zo gelachen. Het was leuk om zo met zijn allen lol te hebben. Daarna nog een stukje over autisme en zat de eerste lesdag er op.

Ik ging even rusten en om 6 uur ging ik met de hele staf van BP uit eten. We gingen daarvoor naar heel andere kant van Manila waar ook weer mooie hoge gebouwen waren en hele nieuwe winkelcentra. Ik vind het echt heel erg om de grote verschillen te zien tussen waar BP staat en deze omgeving. We gingen eten in een Chinees restaurant. Ik koos een gerecht uit Macau, heel lekker. We waren met zijn tienen en we hebben ontzetten gelachen. We waren een luidruchtige groep. Het was een ontzettend leuke avond.

Daarna terug naar huis. We reden door straten waar het vuil torenhoog ligt en de mensen ernaast slapen. Ik heb het geluk terug te komen in een kamer met airconditioning.

Reacties

Reacties

Ted

?wat een fijn verhaal

Marlies

Fijn Marianne dat het ook veel vrolijke ontspannen momenten teweeg brengt!
Zingen en uitbeelden doet het altijd goed he!?
En dan lekker uit eten met vrienden en collega's....
Heerlijk!
Ik hoop maar dat je het gaat trekken om zowat meteen door te starten op je eigen school!
Geniet nog even verder meid!

Joop

Wat een verschillen in een en dezelfde stad. Krottenwijken en luxe wijken, maar ook armoe en rijkdom letterlijk naast elkaar. Geniet nog van je dagen in Manila en groet graag iedereen die mij en 'grote' Wim nog kennen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!