Along my way I find the world

Tour A met.... zon

Vandaag eiland hopping. Met een boot langs verschillende mooie eilanden. Je kunt alles plannen maar niet het weer. Het is niet het mooie plaatje met zon op dit moment in El Nido maar vandaag zou de beste dag zijn, dus koos ik voor tour A langs vele lagunes. Om eventueel te kunnen duiken had ik mijn daglenzen aan zodat ik het ook goed zou kunnen zien.

Na een fantastisch ontbijt met fruit in overvloed en vele lekkere dingen werden we om kwart voor 9 opgehaald bij het hostel.

Er was minder bewolking en het leek alsof de zon door zou willen breken. We werden gebracht naar een van de vele boten die klaar lagen. Je kunt kiezen uit 4 tours A,B,C of D. Ik koos voor A omdat daar het meeste duikplaatsen in waren. Zo'n tour kost overigens 25 euro alles inbegrepen, echt voor niets als je kijkt wat je allemaal krijgt.

Het duurde lang voor we vertrokken maar eindelijk voeren we weg. De zon was er nu helemaal en het beloofde echt een fantastische dag te worden. We kregen allemaal een handdoek en een duikmasker. We vertrokken naar 7 commanderbeach. Hier hebben 7 commando's in de tweede Wereldoorlag tot het laatst gevochten.

Hier bleven we een half uur waar ik mijn masker en camera onderwater uitprobeerde. Verder foto's maken en toen was het alweer tijd. De tweede stop was SmallLagoon. Hier huur je een kleine kajak voor 6 euro om de lagoon in te gaan. Wat was dat mooi. Door een nauwe opening kwam je in een andere wereld. Met rotsen en lianen en smaragdgroen water. Je kon de vissen onder je zien zwemmen. Ik had er zoveel foto's en YouTubefilmpjes van gezien maar nu in het echt was het zo veel mooier. We hadden een uur de tijd om te kajakken en ik heb het helemaal benut. Aan het eind heb ik een kokosnoot gekocht en lekker opgedronken. Alles klopte zo. Echt zo'n bountyvakantie.

Daarna zijn we naar een strand gevaren en hebben daar een overheerlijke maaltijd gegeten. Groeten, fruit, vis, vlees, rijst en het was echt een plaatje zoals ze het hadden opgemaakt. Daarna was daar ook nog tijd om te duiken.

Adembenemend letterlijk en figuurlijk. Ik was soms zo gegrepen dat vergat adem te halen. Het ging ook steeds beter met het filmen en foto's maken onderwater. Het is lang ziet zoals in het echt maar het geeft wel een beeld.

Daarna zijn we naar Secret Lagoon gegaan. Deze Lagoon kun je alleen bereiken als je door een nauwe opening kruipt. Ik was zo blij dat ik mijn Teva sandalen aan had. Want het koraal is soms gemeen snijdend. Binnen in de Lagoon was het ook weer zeer mooi. Het leek alsof je in een ketel met water zat. Hoge wanden met groene lianen en verder alleen maar water. We waren er met alleen onze boot en iedereen was stil van de schoonheid. Daarna weer naar de boot. Nu gingen we op pad naar een plaats waar we konden duiken, daar waren we in laag water en hadden we een behoorlijke tijd om te duiken.

De vissen zwommen niet echt weg, er waren er zo veel, anemonen, zeesterren, koraal, ik heb het allemaal mogen zien en ik kon er geen genoeg van krijgen. Anderen hebben nog een zeeschildpad gezien. Ik had hier nog uren door kunnen brengen.

Daarna de laatste stop Big Lagoon. Dit is een hele grote en weer kon je een boot huren. Raymond een man uit Frankrijk kwam naar mij toe om te vragen of ik met hem wilde mee gaan omdat zijn vrouw niet lekker was. Zo hebben we het met zijn tweeën gedaan. Ook hier was er niemand dan onze boot dus waren er maar een paar bootjes aan het varen. Er hing een diepe stilte. Het geluid van de zee is daar bijna niet te horen. Onderhand hadden we elkaar goed leren kennen dus werd er veel gekletst. Raymond is een gepensioneerde architect die met zijn vrouw een soort van wereldreis aan het maken was. Dan waren er mensen uit Duitsland, Engeland, Portugal, VS, Corea, Hong Kong en de Filipijnen. Het is toch bijzonder dat je van wild vreemden in een paar uur zo als een familie kan worden.

Dat werd helemaal duidelijk toen we terugkwamen in de boot. Iemand liet zijn GoPro in het water vallen waar het 18 meter diep was. Ik vond het wel heel bijzonder wat er toen gebeurde. De mannen van de boot zijn gaan duiken en voor 45 minuten zijn ze door gegaan om naar die GoPro te zoeken. De hielden niet op. Het was indrukwekkend want ze moesten daar heel diep voor duiken en zonder zuurstof, alleen op hun eigen adem. Wat een feest toen deze was gevonden. Daarna zijn we richting El Nido terug gegaan. Ik raakte in gesprek met Jane uit Hong Kong en we hebben de rest van de tijd lekker gebabbeld.

Om kwart voor 6 waren we terug op het strand van El Nido. Ik was onderhand overal verbrand ook al had ik me goed in gesmeerd. Wat een dag. Zoveel zon had niemand verwacht, dit had niet zo gepland kunnen worden.

Ik liep met twee jongeren uit Duitsland terug naar het Hostel. Daar aangekomen bedacht ik dat het goed was meteen maar te gaan eten. Vanaf de boot had ik een restaurant met uitzicht op zee gezien. En zo heb ik de dag afgesloten met weer een overheerlijke pizza, een cocktail: Mango-Tequilla en een uitzicht op een kalme zee. Wat wil een mens nog meer.


Reacties

Reacties

Ted

1 woord: WAUW

patricia

ha marianne

geniet van de avonturen die je beleeft,ik heb net je verhalen gelezen top gelukkig is het nu droger en kun je nu genieten vd zon lieve groeten van patricia

Coby

Ik lees dat je heel veel geniet ,het zijn van die mooie verhalen .
Groetjes

Pap, mam en ook Thijs en Jet

Wij hebben genoten van je verslag en de foto's van deze mooie tocht À.
Veel liefs en dikke kus van ons 4tjes

marlies.

Ben aan het 'inhalen" want ik was een paar dagen in Zeeland met Vita en haar gezin.
Wat een wondermooie verhalen Marianne.
Ik gun je zó van harte al deze mooie ervaringen!
Ook de foto's zijn prachtig!
Dank voor al jouw moeite om ons zo mee te laten genieten.
Bid af en toe voor Lucy!
Het gaat zeker goed, maar zal een zware tijd worden.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!