Along my way I find the world

Wat was dat mooi

Weer thuis!

Het was een kort maar krachtig weekje Tsjechië maar wat was het mooi en wat heb ik genoten. Gisteren was ik vroeg op en zo vertrok ik al voor 8 uur vanaf het pension. Nog even benzine tanken in Tsjechië want daar kost het maar 1,07 euro. En daarna heel rustig verder, binnen wegen nemen, stoppen om foto's te maken. Ik merkte dat ik eigenlijk op de rem stond om nog maar niet echt te vertrekken. Nog even genieten van al dat moois.

Uiteindelijk moest ik het allemaal achterlaten om toch echt verder te gaan. Helaas geflits in een klein dorpje in Duitsland. Ineens moest ik 30 gaan rijden en ik reed 40. Hopen dat het niet te veel is.

Omdat het nog vroeg was besloot ik op weg naar Zwochau ook toch nog even Dresden aan te doen. Een stad die in de oorlog helemaal plat is gebombardeerd. En waar in de jaren van de DDR weinig aan was gedaan maar waar nu weer een prachtig historisch centrum is verrezen. Indrukwekkende gebouwen, kerken en paleizen. Ik was blij dat ik het gedaan had want het was de moeite waard.

Daarna reed ik rechtstreeks naar Zwochau waar een centrum van de Focolarebeweging is en waar ik Charis op nieuw zou ont moeten zodat we de dag erna samen een stuk naar Munster zouden rijden.

Na het eten ging ik met Gertude en Charis nog even Leipzig in. Ook deze stad heeft een grote historie. Hier heeft Bach zijn vele werken geschreven om zijn gezin van 17 kinderen te kunnen onderhouden en is de val van de muur van Berlijn ingezet. Bij de Thomaskerk staat een monument dat de geweldloze revolutie syboliseert en een plakaat met de datum 9 oktober 1989. De dag dat de mensen opstonden om te zeggen dat het genoeg was. Op het plakaat zijn allemaal voetafdrukken te zien die de opstand symboliseren. Precies een maand later viel de muur in Berlijn. Daarna nog een heerlijk Italiaans ijsje.

Terug in Zwochau nog een biertje en geluisterd naar Margret. Zij is geboren in de DDR en heeft al die tijd daar gelleefd. Veel heeft ze verteld van die tijd en hoe ze leefde maar ook ze is ook iemand die met humor de dingen kon vertellen. Ondanks de indrukwekkende verhalen kon ze het met een kwinkslag vertellen en hebben we ook veel gelachen.

Na een goede nacht zijn Charis en ik vertrokken. Het was fijn hele hele stuk niet alleen te hoeven rijden. Na haar afgezet te hebben in Munster, nog twee en een half uur naar huis en toen was de vakantie over.

Het was kort, krachtig maar o zo mooi.



Reacties

Reacties

Ted

Dank voor je mooie verhalen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!