Along my way I find the world

Rosario

20 juli

Om half 7 ging de wekker. Het meeste was al ingepakt dus ging alles snel.

Om half 8 stond Norberto klaar bij het internetcafe. Dag o'Higgins.... Tot over twee weken.

We reden eerst heel lang over onverharde wegen dwars door de pampa. In geen velden of wegen iets te zien. Daarna verharde weg. Een reis van 3 uur maar eigenlijk nog niets in vergelijking met wat me te wachten staat. Nanni had me uitgenodigd bij haar thuis en half 11 precies kwamen we aan in Rosario.

Rosario (vertaald Rozenkrans) is in 1791 ontstaan toen ze hier een handelspost begonnen en als eerste een kapel aan Maria van de Rozenkrans bouwden. De stad ligt aan de rivier de Parana. Nou rivier....... Bij Rosario is de rivier 60! Km breed....... Het is een van belangrijkste handelshavens en veel goederen gaan van hier verder naar Paraguay of de andere kant op naar BA de Atlantische oceaan op. Het is ook het centrum van de landbouw. Argentinië verbouwd veel soja en exporteert dat ook.

Na een heerlijke thee en lekkere zoete broodje ben ik samen met Elba (nee een andere Elba dan die van O'Higgins) de stad ingegaan. Heel beroemd is de kathedraal met een barok interieur. Vlak daarnaast staat het monument van de vlag. De Argentijnse vlag is hier door Belgrano (een Argentijn die voor de onafhankelijkheid heeft gevochten) ontworpen en dit monument is van nationaal belang. Het stelt een gigantische schip voor met ook de eeuwige vlam voor de onbekende soldaat en grote beelden, het had iets uit het socialistische oostblok weg ook al is het al heel lang geleden gebouwd. Van hier een prachtig uitzicht over de rivier. Het water staat hoog en ik hoorde dat de watervallen van Iguazu niet zijn te bereiken.... Hè hè hè heb ik toch de beste beslissing genomen om er niet naar toe te gaan.

Met Elba heel lang gesproken over de Argentijnse politiek maar ook het probleem van de Flaklandeilanden. We kwamen namelijk langs een monument ter nagedachtenis aan de Argentijnse gevallenen in die oorlog. Ze legde het heel duidelijk uit en ik begrijp nu waarom de Argentijnen voelen dat het hun eilanden zijn.

Terug in huis hebben ze mij een eigen kamer gegeven, het middageten en natuurlijk praten over Máxima en alles wat Nederland is. Ben blij dat ik veel foto's heb geplaatst op mijn iPad, want dat laat ook veel zien.

In de avond zijn we uit gaan eten met Elba en Sandi. Het is hier de dag van de vriendschap en dag ga je met je vrienden uit eten en geef je cadeautjes. Een mooie gelegenheid om onze vriendschap te versterken. Overal was het heel druk in de restaurants maar uiteindelijk vonden we wat.

Daarna heerlijk lang geslapen.

21 juli

Vandaag gaan we met de auto een tocht maken met Marisa en Sandi. Ze brengen me over de brug en een 60 km lange weg naar Victoria. Een stadje aan de overkant van de rivier de Parana. Het is een geanimeerde rit over een eindeloze weg over een moerasachtig gebied.

Victoria is een klein stadje. Eerst iets over de steden in Argentinië. Alle steden zijn eigenlijk op een zelfde manier opgezet. Als je kaart van een stad bekijkt heb je horizontale straten en verticale straten. Van hoek tot hoek van zo'n raampje is bijna altijd 100 meter. Dan is er in het midden een plein war je de belangrijkste kerk vindt, de bank, het gemeente huis en soms de school. Alle steden hebben bijna hun straten het zelfde genoemd, 25 mayo, 9 Julio, San Martin en zo een heleboel meer. Overal kom je dezelfde namen tegen. Daarnaast vind je overal een ongelooflijke hoeveelheid zwerfhonden. Overal lopen, liggen ze.

Victoria was koud, heel koud en ik merk aan mezelf dat ik na veel kou eigenlijk ontzettend verlang naar de warmte. Er is over heel Argentinië een kou front, ook in het noorden kom ik de kou tegen.... Maar goed.... Dat krijg je als je in de winter naar Argentinië gaat!

Wandelen in de stad was dus geen optie en dus zijn we in een cafeetje wat gaan eten, erg leuk en authentiek cafeetje. Daarna de Abdij van Victoria bezocht. Onderhand was ik heel erg verkouden geworden en besloten we terug naar Rosario te gaan. Gelukkig was mijn verkoudheid al weer over. De rest van de dag even rustig aangedaan, onderhand was ook Pat gekomen en zo hebben we met zijn 5en gegeten. Om half 11 werd ik naar de bus gebracht en kon de lange reis naar Salta beginnen.

Wilma

Fijn, zoveel lieve mensen om je heen!!!!!!

Ria

Dag Mairianne
Ook van je buurvrouw een groet en dank je voor het reisverslag.
Je mist hier de hittegolf maar je geniet daar meer met al de avonturen.
Rust ook een beetje tussendoor!
Groetjes uit een warm Vlijmen
Ria

Trixi

Goede reis, Mariana en... als je weer terug bent in nederland zullen we iets voor je duitse taal doen!

Wim en Elma

Hoi Marianne,
mooi om te lezen dat je zelf ook tot rust komt. Hier hebben we reclame, "geniet maar drinkt met mate", jullie drinken daar gewoon mate...
Heel veel plezier met je reis, en je terugkomst. Elma is al weg, Lisanne gaat zingen, en ik ga zo ook helpen bij de bruiloft van Ellemiek en Mehdi, vandaag in Marienkroon.

Tot mails, ziens,

WIm

Carien

Bedankt Mariana voor het meebeleven van jouw avontuur! Leuk al die winterkleding te zien.... terwijl wij nu echt zomer hebben (25-30 graden)
Vandaag trouwen Ellemiek en Mehdi, het zal een mooi feest worden op MK!
Maar in O'Higgins bruist het ook van leven... wat een bezoekers zeg! Hoeveel kilo ben je aangekomen van al dat eten bij iedereen:)?
We kijken hier al uit naar nieuwe berichten over de belevenissen op jouw 'uitstapje' van de komende weken.... fijn dat je daarna nog even terug komt in O'Higgins!
1! Carien (ook namens Biny en Donny die ook heel blij zijn met alles wat je deelt!)

Christiane

Carissima Mariana,
Fantastisch zo'n reis met al die contacten, en wat een onthaal bij iedereen, het is mooi om zoiets te lezen.
Ik wens je een mooie reis toe en ik denk aan je.
een omhelzing,christiane

Sissel

Beste Marianne
Wat moge we toch een geweldige reis samen met je mee doen. Bedankt voor alle berichten/verslagen.