Along my way I find the world

Bethlehem

Vandaag hebben we eerst rustig aangedaan omdat Bethlehem maar 10 km van Jeruzalem ligt. De rit ernaar toe was kort maar toch speciaal. Bethlehem ligt omgeven door een hoge muur en we moesten door een checkpoints waar we werden gecontroleerd.

Bethlehem is Palestijns gebied en is zeker anders dan Jeruzalem, zeer Arabisch. We vonden gauw een plaats voor de auto dichtbij de Geboortekerk en liepen hier rustig naar toe. Ook hier weer vele toeristen en pelgrims. De kerk is een Grieks orthodoxe kerk maar wat mij is opgevallen in dit land dat je niet zozeer een katholiek, protestant of Orthodox ben maar hier voel je je Christen. De hele wereld ontmoet je hier. Ieder maakt de pelgrimage op zijn manier. Maar het is mooi dat we zo’n universele kerk mogen zijn. Er was een lange rij om bij de geboorteplek te komen en we besloten eerst andere plaatsen te bezoeken. Ieder met zijn eigenheid volgens het evangelie of de overlevering. Ook hier weer vele manieren en gewoonten.

Eindelijk besloten we in de rij te gaan staan waar Jezus is geboren. Het was een lange wachttijd en er waren vele pelgrims. De plek zelf was klein en er werd behoorlijk gedrongen. Dat dit even afdeed aan het feit van de gebeurtenis die daar had plaats gevonden.

We gingen daarna Bethlehem nog in om even nog wat boodschappen te doen. We kwamen op een hele Arabische markt waar echt niemand ons kon helpen omdat ze gewoon geen Engels konden. Dan wordt zelfs vragen waar je brood kan kopen moeilijk. Maar ook dat was weer zo’n aspect dat we zeker niet hadden willen missen.

Daarna namen we de auto naar het “herdertjesveld”. Of te wel de plaats waar de engelen de herders vertelde dat Jezus was geboren. Eerst hebben we geluncht en toen zijn we echt het veld ingegaan waar de herders in grotten verbleven. Je kon het je echt voorstellen hoe dat moet zijn geweest.

Daarna zijn we op bezoek geweest bij een Palestijns gezin; Randi en Nasri en hun drie dochters Da-neen, Daniëlle en Nicole. In het huis wat Nasri zelf heeft gebouwd wonen ze aan het eind van het dorp. Het was bijzonder van zo dichtbij hun leven te mogen leren kennen. We werden overspoeld met gastvrijheid en we verlieten ze met het gevoel nieuwe vrienden te hebben ontmoet.

Toen terug door de checkpoint naar Jeruzalem waar we gewoon begonnen met ons voor te bereiden op de terug weg die nu echt voor de deur stond.

Later op de avond kwamen Margarida, Annie, Lina en Sonia nog afscheid nemen. We verlaten Israël met heel veel nieuwe mooie contacten.

We vangen de terugreis aan.