Along my way I find the world

Beautyfarm "The Deadsea"

Vandaag zijn we eerst naar Qumran geweest. Hier hebben in de tijd van Jezus een groep mannen geleefd die alle oude geschriften van het oude Testament op hadden getekend en in aarde potten hadden verstopt en in 1947 zijn die door herders gevonden. Ze staan bekend als de “Dode Zee rollen”. Ze leefden hier in een gemeenschap en de fundamenten van die gemeenschap zijn nog goed te zien. Ook zijn heel duidelijk in de bergen de grotten te zien waar deze geschriften zijn gevonden. Het vertelt ook hoe deze mannen leefden en wat ze allemaal deden. Een ander stukje archeologische geschiedenis. Heel interessant.

Daarna zijn we naar Kalia gegaan. Dit is een plaats aan de Dode Zee (415 m onder het zeeniveau van de Middellandse zee en het laagste punt op aarde) waar we het welbekende bad zouden nemen. Het was heet maar er stond een heerlijk windje. Aangekomen vonden we een heel mooi plekje met schaduw en na omgekleed te zijn gingen we onze eerste ervaring van zwemmen in de Dode Zee tegemoet. Nou ja zwemmen, je drijft en het is bijna onmogelijk om je in het water om te draaien of rechtstandig te staan. het was een hele speciale ervaring en werkte aardig op de lachspieren.

Het water is zo zout dat er geen leven in mogelijk is en het is ook echt alleen maar drijven want een spetter water in je ogen doet heel pijn.

Daarnaast is er vettige modder op de bodem die heel heilzaam is voor de huid en daarmee smeert iedereen zich in. Met als gevolg dat er heel veel mensen in “zwarte pakken” rond lopen. Je huid wordt er heerlijk zacht van. De middag vloog om en het was een hele goede afwisseling na twee dagen toch heel veel te hebben rondgesjouwd in Jeruzalem. “Zwemmen” afgewisseld met een middagdutje en een heerlijke temperatuur in de schaduw. Een beautyfarm had het niet beter gekund. We gingen helemaal herboren weer richting Jeruzalem

Om 7 uur ’s avonds werden we verwacht op het Focolare waar we een heerlijk avondeten kregen. Margarida, Annie, Sonia e Lina hebben een appartement met een geweldig dakterras dat een uitzicht heeft op de Jeruzalem en heel direct op de Gouden koepel. Er was een heerlijke temperatuur om ook buiten te eten. Arabische hapjes, Frans-Poolse salade en een Italiaanse pizza. Aan het eind heerlijk samen met de gitaar gezongen en veel, vooral veel gelachen. Het was echt thuis zijn.

Een echt heerlijke dag, in alle opzichten ontspannen.

De komende twee dagen zijn we in galilea en zullen we dus vrijdag weer kunnen schrijven.