Along my way I find the world

Jeruzalem

9 mei

Vandaag zijn we begonnen aan een tweedaags bezoek aan Jeruzalem. Na het ontbijt zijn we met de auto naar het terrein gegaan dat naast de “Scaletta” ligt. De “Scaletta” is een trap waarvan men zeker weet dat Jezus daar heeft gelopen op de avond van zijn gevangenneming en daar het gebed voor de eenheid heeft gebeden. Het terrein ligt prachtig tegen een heuvel.

De kerk die er naast ligt is de kerk van de kraaiende haan. Hier is jezus verraden door Petrus en heeft gevangen gezeten. Helemaal onder de kerk is de cel waar Jezus heeft gezeten. Eigenlijk een put waar de ergste misdadigers werden neergelaten. Hier wordt in vele talen psalm 88 gelezen en wat passen die woorden daar op die plaats. Daarna hebben we geluncht en zijn toen naar de kerk van het cenakel gegaan. Hier is ook volgens de Joodse traditie het lichaam van David begraven en zo komen twee wereld godsdiensten samen op èèn punt. In de zaal van het laatste avondmaal waren veel toeristen maar even later waren we bijna alleen. Hier is de kerk begonnen.

Via de Sionspoort zijn we daarna de oude stad ingegaan. Jeruzalem is opgedeeld in vier wijken. De christelijke wijk, de Joodse, de Armeense en de Arabische wijk. Ieder met zijn eigenheid. Vele culturen en religies leven hier samen op een aantal vierkante kilometers. En alles heeft zijn eigen charme. Daarna op weg naar de Heilige graf kerk. Een kerk die door verschillende christelijke kerken wordt beheerd en waar het kruis van Jezus heeft gestaan en Jezus is begraven. De vele tradities die daar samen komen maken het tot een unieke plaats. Met vele in de rij om een moment te staan waar ooit het kruis van Jezus heeft gestaan. Ik moet zeggen dat het een overweldigend moment was waar ik helemaal niet op gerekend had. Maar het maakte het tot een echte ontmoeting.

Daarna een stuk terug richting de auto, waarna we ineens dicht bij de Klaagmuur waren. Na een controle van tas en dingen stonden we ineens voor die speciale plek voor Joden. Na even rond gekeken te hebben gingen we naar het gedeelte waar de vrouwen mochten komen. Het was een speciaal moment om ieder daar te zien en zeker niet alleen Joodse vrouwen. Al deze vrouwen, ieder met zijn eigen wereld maar nu alleen hier waar ze voor staan. Ik voelde me ineens zo verbonden met ieder van hun.

Vandaag is het ook Yom HaZikaron de dag van de gevallen soldaat en op het plein stond een vlam bewaakt door twee militairen. Het is een belangrijk feest voor Israël.

‘s Avonds ben ik nog samen met Ineke enkele vrienden op wezen zoeken i.v.m. een tiener reis naar Israël. Het was een vruchtbare en werkbare avond.

Wat een indrukken vandaag. Wat ene emoties. Het duizelt me echt als ik eindelijk in mijn bed ligt. Alles is intens geweest en ik heb het idee dat ik al een week dingen heb beleeft hier in Jeruzalem en toch alleen maar een dag en morgen gaan we nog verder.

10 mei

Yom HaAtsmaoet, vandaag is het Onafhankelijkheidsdag van de staat Israël. 63 jaar geleden werd de staat Israël uitgeroepen. Overal wordt er gevlagd. Met de Arabische buslijn rijden we naar de Jaffapoort. Daar nemen we een ticket en beginnen aan de tocht over de muur van de oude stad. Het was heel mooi weer en zo kijken we constant uit over andere perspectieven van de stad. Het is echt de moeite waard en Frans verteld vele wetenswaardigheden waardoor alles nog duidelijker wordt. Vele mooie foto’s kan ik maken en daardoor worden herinneringen nog beter zullen worden bewaard.

We lopen uiteindelijk naar de Sint Annakerk. De kerk staat bekend om zijn fantastische akoestiek. Vele groepen zingen hier en het is waar dat liederen echt geweldig klinken. We zingen samen met een Friese groep een lied in het Nederlands. Daarna gaan we naar de baden er naast waar Jezus de melaatse geneest. Daarna eten we samen op de binnenplaats van het Sint Anna ons lunchpakketje op. Het is heerlijk onder de bomen en we komen heel erg bij.

Daarna vertrekken we naar de Olijfberg waar Jezus gevangen is genomen. Ook hier weer vele verschillende volkeren die ieder op hun eigen manier alles beleeft. Het is fascinerend om dan ook de Islamitische oproep tot gebed te horen.

Daarna lopen we het stuk dat Jezus met het kuis heeft gelopen. We werpen een blik op het Tempelplein en uiteindelijk eindigen we op de Arabische soek.

Met de Arabische buslijn gaan we terug naar huis. Het is weer een zeer indrukwekkende dag geweest. Als ik nu terug denk ben ik nog maar 6 dagen hier maar ik heb bij elkaar al een maand hier ben. Ik ga gauw proberen wat foto’s op de website te zetten.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!