Along my way I find the world

ICED dag 2

Vanmorgen eerst even geskyped met een aantal mensen. Eigenlijk fantastisch om zo makkelijk even naar de andere kant van de wereld te bellen. Voor iedereen een verrassing dat ik even belde. Zij waren al aan het begin van de avond. Ik begon de dag pas.

De twee keynotespeakers (hoofdsprekers) van vanmorgen waren Alys Young en Sue Archebold. De laatste had ik dit jaar eerder al eens op een studiedag gehoord. Echt hele goede en reële toespraken die ook best wat los maakte bij veel mensen. Het ging over de vroegtijdige onderkenning van doofheid en het het programma dat ouders dan over zich heen krijgen.
Daarna ben ik gaan luisteren bij de verschillende sprekers uit de derde wereld. Dan realiseer je je ineens wat een voorrecht wij hebben. Als je in een omgeving woont waar geen elektriciteit is, hoe kun je dan de batterijen van je hoorapparaat opladen?

Dit was een goed opmaat voor de keynotespeaker van de middag: Nassozi Kiyaga uit Oeganda. Wauw wat een verhaal. Ze heeft eerst een schets gegeven van wat doven in de Afrikaanse landen nog steeds moeten doormaken. Ze liet mensen, met hun verhalen, tot leven komen en er waren verschillende momenten dat ik even tranen moest wegslikken. Ze zette ons, uit de rijke landen, met twee benen op de grond en ik vroeg me soms af waar we ons, ook in ons onderwijs aan onze kinderen, soms druk over kunnen maken. Ze kreeg dan ook een staande ovatie. Het was een echt èèn van de hoogtepunten tot nu toe.
Ze gaf ons als laatste een een Afrikaans spreekwoord mee:
If you want to go fast, walk alone. If you want to go for a long distance, walk together.

Na nog een aantal workshops zijn we met een groep ergens lekker gaan eten. Zo zit dag twee er al weer op.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!