Along my way I find the world

Rocky Mountain HIGH

3 Nationale parken

Vandaag zijn we vertrokken naar Banff. Daarbij moesten we drie nationale parken doorkruisen. Eerst Het Mount Revelstoke National Park. Dat kende we na gisteren eigenlijk al en dus zijn we er alleen maar doorgereden. Op nog geen 16 km daarna begint het Glacier National Park. Hoge spitse pieken met vele gletsjers. Prachtige vergezichten, spectaculaire bergen. Op een aantal punten zijn we uitgestapt en heel veel foto´s gemaakt.

Na een rit met uitzicht op andere bergketens passeerden we de tijdsgrens. We zijn nu niet meer 9 uur vroeger dan Nederland maar 8 uur. Onze dag was dus een uurtje korter, hoewel we dat zondag weer extra terugkrijgen.
We kwamen nu in het Yoho National Park, met weer spectaculaire bergen en uitzichten. We besloten even te gaan eten en gingen van de weg af waar we een picknickplaats dachten te vinden. Het pad werd steeds slechter en het was diep in het bos. Allebei hadden we maar èèn gedachte: hier kan een beer tevoorschijn komen. Eindelijk kwamen we op de plek aan. Er was niet èèn auto. Er waren safetyboxen, waar je je eten in kan doen als je er kampeert, zodat de beren er niet bij kunnen. We hebben de auto naast de tafel gezet, het essentiële om te eten uit de auto gehaald en de deuren open. Mocht de lang verwachte beer opduiken dan zouden we binnen twee seconden in de auto zitten. Daar zaten we dan. En toen binnen 5 minuten zat het er ineens vol met…. anderen die wilde picknicken. Nou ja, in ieder geval hadden we ons goed voorbereid.

We zijn daarna nog langs de hoogste waterval van Canada geweest, de Takakkaw (234 m.) en daarna hebben we gekeken bij de “Spiral railway”. Omdat de trein hier zo omhoog moet, maakt hij twee keer in de berg een loop. Je ziet de trein dus om zichzelf heen draaien. Daarna zijn we in èèn keer naar Banff gereden, waar we in een fantastisch hostel slapen van het YWCA (tegenhanger van de YMCA). Een mooie kamer met eigen douche en wc. Echt een vijf sterren hostel. Voor wie begrijpt wat daarmee wordt bedoeld.
´s Avonds na de boodschappen en het eten nog een fantastische wandeling langs de Bowriver naar de Bowriverfalls gemaakt.

Nog een even een wetenswaardigheidje: De benzine is hier € 0,75 per liter. Op dit moment zijn we voor 30 euro per persoon van Vancouver naar hier gereisd (1216 km)….. Daar kan deze Hollandse echt niet over uit.