Along my way I find the world

The Icefieldparkway

Een stralende blauwe hemel…. We hadden gisteren Lake Louise en Moraine Lake niet bezocht omdat het nogal bewolkt was en deze meren het mooist zijn als er een blauwe lucht is. Vanuit Banff dus eerst naar de twee meren geweest. GEWELDIG…. FANTASTISCH…….. ONGELOOFLIJK. Wat waren die mooi. De kleur van het water is groenblauw en de bergen met de sneeuw, de blauwe lucht, echt heel mooi. Het was er overal heel druk met toeristen maar dat is ook echt logisch.

Daarna zijn we begonnen aan de Icefieldparkway. Een 180 km lange weg door de bergen met aan weerzijde gigantische bergen met daarop vele gletsjers. Eigenlijk is het niet in woorden uit te drukken hoe mooi het allemaal is. Ook al zijn ze net zo hoog als de Alpen, ze zijn veel woester en onoverwinnelijker. We hebben soms hele stukken niets tegen elkaar gezegd, ik denk omdat we geen woorden meer hadden. Ook al moesten we het hele stuk ook nog terug naar Banff, we hebben hem tot aan de Colombian Icefield uitgereden. Daar ligt een gigantische gletsjer. Die is nog gigantischer geweest want om de zoveel meter vanaf de gletsjer stond een bordje met daarop een jaartal met waar de gletsjer was in dat jaar. Het verst weg lag 1840 de gletsjer ligt nu bijna een kilometer meer teruggetrokken tegen de berg. Daar hebben we ons avond eten genuttigd en zijn toen in èèn stuk teruggereden naar Banff. Het was echt een hoogtepunt van deze reis.

Ook vandaag weer beer waarschuwingen. In de krant hier lees je toch wel regelmatig dat beren mensen aanvallen. Het zijn dus echt geen knuffelbeertjes. Vandaag hebben wij de “goudmantel grond eekhoorn” (een hele naam voor een piepklein beestje) gezien en ik zag een eland vanuit de auto maar we konden toen niet stoppen.

Verder zijn er aan de andere kant van de Rockies bij Kamloops grote bosbranden. Daar zullen wij geen last verder van hebben maar het zegt wel hoe heet het hier is en hoe droog. Hier in Banff is het weer trouwens perfect; 25 graden.