Along my way I find the world

Een historisch moment

Na gisteren een ontvangstreceptie gehad met een welkomsceremonie van Nativ Indianen (First Nation zoals deze hier worden genoemd), is vandaag het congres begonnen.

De dag is nog maar net begonnen maar ik wil even vertellen van het emotionele moment dat we vanochtend hebben gehad.

In 1880 is in Milaan het tweede ICED congres gehouden. Daar werd besloten dat van toen af aan gebarentaal verboden was in het onderwijs. Alleen gesproken taaal mocht worden gebruikt.

Dit is altijd een hele grote wond geweest in de dovengemeenschap. Ook al is gebarentaal langzamerhand teruggekomen in het onderwijs, toch is dat congres toen altijd als een donkere wolk blijven hangen. De horenden hadden daar in die tijd iets besloten over de hoofden van de dovengemeenschap heen, een stuk identiteit ontnomen en het nog juist gevonden ook. Generaties lang hebben doven oraal moeten communiceren, gebarentaal was uit den boze.

Een aantal maanden geleden is de ICED-voorbereidingscommissie en de doven gemeenschap in British Colombia samen op weg gegaan om al deze pijn van meer dan honderd jaar een plaats te gaan geven. Er werd al geroepen om een schuldbekentenis enz.

Vandaag is een declaratie voorgelezen waar de beslissingen, in 1880 genomen, terug werden genomen. Waar werd erkend dat het fout is geweest en waar gezamelijk werd bevestigd dat het nodig is samen door te gaan, als partners in het onderwijs. Thema ook van dit congres.

Het is een heel belangrijk en emotioneel moment geweest. Na mijn studie gebarentaal begrijp ik wat een historisch moment dit is en ik voel me bevoorrecht hier bij te hebben mogen zijn.

De dag gaat nog verder, maar ik wilde dit even met jullie delen, vanuit het communicatie centrum van het congres.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!