Along my way I find the world

Glendalough

Vandaag zijn we met Marian een dag uitgeweest. Ze is een vrijwilligster van de beweging in Ierland en via Nellie hadden we contact met haar gekregen en ze wilde heel graag samen met ons een dag weggaan. Na de mis hebben we haar ontmoet. Het was meteen een contact alsof we elkaar al heel lang kende.

Ze stelde voor om naar Glendalough te gaan. Een plaats in de Wiclow mountains en een hele belangrijke historische plaats in de geschiedenis van Ierland.

Hier leefde van 500 tot 1600 monniken en langetijd was het het religieuze centrum van Ierland.

Na een prachtige tocht van een uur door eerst heuvels en later bergen kwamen we daaraan.

Een film en een hele enthousiaste gids vertelde ons het verhaal van de Heilige Kevin die in de vijfde eeuw daar begon te leven als een heremiet en langzaam rond hem een gemeenschap ontstond endat het daarna een belangrijk religieus centrum werd. Om een voorbeeld te geven; zeven keer op pelgrimstocht gaan naar Glendalough stond gelijk aan een pelgrimstocht naar Jerusalem. Daar werd door de ieren dus dankbaar gebruik van gemaakt. Er staan daar van allerlei gebouwen en ruines uit die tijd. je kunt je heel goed voorstellen hoe het leven in die tijd was. Daarna hebben we nog een mooie wandeling gemaakt die wel is waar in de regen was maar eigenlijk hinderde ons dat niet meer.

Via de Wiclow Gap (de kloof van Wiclow) zijn we daarna verder gereden en kwamen aan in....... Hollywood. Ja het dorpje heet zo en bestond al veel eerder dan het beroemde Hollywood in Amerika. Hier hebben ew in een pub eerst een Guinness gedronken en daarna heerlijk gegeten. We zijn er heel lang geweest want we hadden elkaar heel veel te vertellen. Eigelijk leek het alsof we elkaar al jaren kende, omdat onze verhalen ook heel persoonlijk waren.

Daarna heeft Marian ons teruggebracht naar het Hostel. We hadden het idee dat we heel lang weg waren geweest en het afscheid was hartelijk. Voor mij was het een van de meest speciale dagen van deze vakantie.