Along my way I find the world

Out of Africa but in my heart

Het was lang wachten. Eerst lang in het restaurant van het hotel en daarna op het vliegveld. Het was een groot vliegtuig van de KLM. Ik hoorde een stewardess zeggen dat er meer dan 400 mensen aan boord waren. We vertrokken om half 12 in de avond en na een maaltijd ging om 1 uur het licht uit.

Voor de eerste keer sliep ik best goed in het vliegtuig. Ik werd om kwart over 8 wakker terwijl het licht weer aan ging. Na het ontbijt begon de landing al in te zetten.

De weken gingen aan mij voorbij. Met zoveel hoogtepunten is het moeilijk om te kiezen wat het mooiste is. Ik laat het even de revu passeren.



  • Kaap de Goede Hoop
  • Fish River Canyon
  • Deadvlei, Sossusvlei en Dune 45
  • Zoveel mooie stenen gevonden.
  • De levende woestijn
  • De oorrobben van Cape Cross
  • De Himba’s
  • Etosha met alle dieren
  • De mensen van Angola
  • De Okavango Delta met alle dieren en avonturen.
  • De Village walk
  • Chobe NP vanaf het water en vanaf de 4x4
  • De dieren van Chobe
  • De Victoria Falls vanaf Zimbabwe maar zeker ook de kant van Zambia
  • De neushoorn walk
  • Soweto
  • Antoinette Pieterson


Maar ook de medepassagiers. We kenden elkaar niet maar wat is het fijn geweest. Cardi en Alby die ons zo goed hebben begeleid.


En dan de dieren. Van het kleinste muisje naar het graf van Cecil Rhodes tot de Olifant naast de 4x4 die mij aanstaarde. Van de luipaard in de boom tot de baby neushoorn die zachtjes onderzoekend op mij afkwam.

Maar van alle dieren is voor mij de olifant de favoriet.


De prachtige lodges, soms in de middle-of-knowhere. Of op droom plaatsen.


Maar ook de mensen die mij hart hebben gestolen.

Al die gezichten zal ik nooit vergeten. Hun openheid maar ook blijheid liet je beseffen dat geld niet alles is maar dat je rijk bent als er liefde en blijheid is.


Afrika heb ik nu echt in mijn hart gesloten. Wat een speciaal continent. Ik zal zeker nog een keer terug komen.

Het was een uitputtende reis, met vele lange dagen in een truck. Ik wist dat van tevoren. Maar de reis heeft me in het hart van Afrika gebracht. Van hoogtepunt tot hoogtepunt. Het was het allemaal waard.


Terug in Nederland wordt maar weer eens duidelijk wat een bevoorrecht leven we hebben.

Ik hoop dat ik die dankbaarheid vast kan houden. En verder kan terugkijken op ruim drie prachtige weken.

Reacties

Reacties

Ted

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Marlies

Wat een waardevolle afsluiting Marianne en wat een mooi voornemen.
Houd het vast en maak het waar Marianne voor jezelf en voor je omgeving.
"Het is een dankzegging waard!" zei Simonis altijd als hij weer veilig geland was..
Maar hij had dan ook vliegangst en jij duidelijk niet.

Wil

Wat een prachtig slot met mooie woorden en mensen en dieren in herinneringen 🥰🌸🙏😇

elina

Grazie Marianne, che mi hai portato con te!!!!
A presto!!!

Lucy

Bedankt Marianne, voor deze geweldige reis die we met jou mochten meeleven!!
Fantastisch!! Nu uitrusten!! Lieve groet, Lucy

Christiane Casteleyn

Lieve Marianne bedankt het was heel leerrijk en ook ontspannend. Rust goed uit groeten aan je moeder.

Carien

Dank voor deze samenvatting Marianne, voor dit slotakkoord van een van jouw topreizen. Fijn dat je nu nog ruimschoots de tijd hebt om er van uit te rusten🙏En: heel fijn dat je weer thuis bent!

Sjan

Marianne ik heb t n voorrecht gevonden dat ik mee mocht gaan op jouw zo speciale reis. In een woord geweldig.

Trixi

Het is duidelijk, Marianne. Nu ben je ook besmet met "Afrika koorts" zoals vele die na een tijd in Afrika het land voor altijd in hun hart dragen. En nu welkom terug in ons kikkerlandje!

Ellen

Welkom terug, Marianne! Wat veel moois staat er op een rij. Bijna niet te bevatten.
Succes met acclimatiseren. Dat zal idd wel even tijd nodig hebben, denk ik. Wat een geweldige reis heb jij gemaakt!
Nogmaals dank voor het mee mogen genieten.
Nu weer genieten van al het fijns dat bij thuiskomen hoort. Dat is er vast ook.

Juul Beer

Weer veilig thuis ....wat een waardevolle reis met on vergetelijke momenten. Geweldig hoe je mij meevoer door dat prachtige land...bedankt Marianne
Ik kijk al uit naar je volgende reis....
Veel groeten en liefs van Juultje

Martin

Deze vakantie had ik geen internet dus kon niets alles volgen.
De conclusie begrijp ik echter SUPER. Wat een bevoorrecht leven hebben wij.
Om dankbaar voor te zijn; ook zonder internet!
Ik ga de filmpjes wel bekijken! De eerste 2 zijn al adembenemend! Dank!

Marieke Henskens-Goossens

Mooi omschreven , de olifant is ook mijn favorite, groetjes Marieke van koor Vlijmen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!