5400 kilometers

De reisgids vandaag:

Vandaag begint de lange rit naar Johannesburg, het eindpunt van je Koning Aap groepsreis door Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en

Zimbabwe. Johannesburg is de grootste en meest kosmopolitische stad van het land. Het is ook een stad van grote contrasten tussen nieuwbouw en oude wijken, tussen arm en rijk, rustige stadsparken en verkeersopstoppingen. Veel reizigers laten Johannesburg links liggen en reizen zo snel mogelijk door naar de bekendere bestemmingen, maar zij die er wat tijd doorbrengen blijken vaak verrast door wat de stad te bieden heeft.

Ik was vroeg wakker. Ik deed het gordijn open en vanuit mijn bed keek ik zo vanaf een lichte helling de Bush Bush in. Wat een pracht. Deze plaats heeft veel van de ellende van gisteren weer goed gemaakt.

Ik maakte koffie op en ging buiten op het balkon zitten. De stilte, het uitzicht, de vogels gaven een magische sfeer aan de laatste momenten dat we in de wildernis verbleven. Ik besloot me aan te kleden en een wandeling over het terrein te maken. We zouden toch pas laat vertrekken omdat 4 nog met een gamedrive bezig waren. Het was nu bij daglicht te zien hoe prachtig het allemaal was. Daarna rustig in de buitenlucht ontbeten. Daarna terug naar het huisje en weer heerlijk weer genoten van het uitzicht.

Om 10 uur vertrokken we. Alby nam niet de weg naar Musina terug maar een binnenlandse weg. Wel geasfalteerd maar toch met veel kuilen. Het uitzicht was wel spectaculair. Grote rotsformaties met daar tussen in de Baobab.

Bij Alldays even een toiletstop en weer door. Tussen de middag in Polokwane wat snacks voor de lunch en weer door. We wilde in Pretoria het standbeeld van Mandela zien en het Voortrekkersmonument. Het is een monument ter nagedachtenis aan de boeren die naar de omgeving van Pretoria zijn getrokken. Wij zouden nu zeggen pioniers.

De weg was lang. Uiteindelijk kwamen we met zonsondergang pas aan bij het beeld van Mandela en konden het alleen van verre zien. Het voor trekkers monument ging helemaal niet door, het was donker. Maar zo gaat het. Soms lopen dingen anders.

In het hotel aten we nog een keer gezamenlijk met Cardi en Alby erbij. Morgen vroeg stappen ze op het vliegtuig naar Kaapstad. Het was een bittersweet goodbye. Drie weken zo intens samen is niet niks. En wat hebben ze het goed gedaan. Cardi de onvermoeibare en positief ingestelde reisleidster en Alby die ons 5400 km veilig heeft vervoerd. Ik zal ze niet vergeten.

Daarna naar de kamer om de rugzak serieus in te pakken voor de reis.

Tijd voor de laatste nacht hier in Afrik