Dag 2 Laugavegur: Hrafstinnuskur - Alftavatn - Hvanngil

Om half 7 was ik al op en besloot me klaar te gaan maken. Ik voelde me prima en had er weer zin in. Buiten was niets meer te zien van het prachtige uitzicht op bijna 1000 meter want er hing een dichte mist. Maar het zag er naar uit dat het echt ochtend mist was.

Om kwart voor 8 liep ik weer en moest nu een hoogvlakte oversteken die over sneeuwvelden liep. Dat was soms zwaar omdat het niet overal even makkelijk te gaan was. Na 2 en een half uur kwam er een steile afadaling maar voor me lag een geweldig uitzicht over vele dalen en daar achter het zicht op de Myrdalsjokull een grote berg met vele gletshers er aanvast. Het was echt adembenemend.

Bij het dalen kwam ik veel tegenliggers tegen en allen zeiden dat het niet meer zo zwaar zou zijn de komende uren. Onderaan de berg moest er een klein riviertje worden doorgewaad en dus gingen de bergschoenen uit, sandalen aan en dwars door het ijskoude water met alles op mijn rug. Het valt met trouwens toch mee de 14 kg die ik op mijn rug draag. Echt heel zwaar vind ik het niet meer. Om 1 uur was ik bij de Alfavatn hut en omdat de Hvanngil hut maar een uurtje verder was besloot ik dat stuk voor vandaag er nog maar bij te doen. Om half drie kwam ik daar aan. Ik had daar nog wel twee rivieren voor moeten doorwaden, en elke keer dus mijn schoenen uit en sandalen aan.

Er was nog 1 plaats in de hut want er zou een grote groep van 20 paardrijders komen die een grote groep van meer dan 100 paarden met zich mee voerden. Het was een prachtig gezicht toen die met die stroom dieren aankwamen.

ยดs Avonds was er een man die de hele avond accordeon speelde en zo werd het een avond vol met IJslandse volkliedjes. Een hele leuke ervaring.