Along my way I find the world

Storm op de Zuid-Chinese Zee

Op tijd op voor tour B. Na een heerlijk ontbijt vertrok ik. Ik werd opgehaald met twee Portugese meisje met wie ik ook tour A had gedaan. Het bleek uiteindelijk dat we ook maar met zijn drieën in het bootje zaten. Ik zeg bootje want het was niet langer dan 6 meter. De boot werd gevaren door twee jonge mannen Derek en Jo. Ze leken mij op het eerste gezicht verlegen.

Het was mooi weer toen we vertrokken maar het veranderde al onderweg naar het eerste eiland. Bij dit eiland gingen we duiken. Het was weer adembenemend. Ik kan hier geen genoeg van krijgen. Daarna zijn we richting Snake-eiland gegaan. Niet omdat er slangen zijn maar omdat er een zandbank voorligt in de vorm van een slag. Helaas was het hoogwater en dus was de slang niet te zien. Je kon wel naar boven op het eiland en zo zag je de hele omgeving, alle eilanden en de zee. Er was ook een wilde aap die van alles probeerde te stelen.

Daarna gingen we door naar een volgend eiland. Hier zijn we lang gebleven. De twee mannen begonnen te koken voor het middagmaal en wij konden rondlopen, duiken en wat lekker in het water liggen. Het water hier is lichaamstemperatuur dus zeer aangenaam. Het hinderde mij niet dat het regende, nat was ik al en de regen was niet koud. Daarna een heerlijk middagmaal. Ondertussen kletste we veel met zijn drieën. Je leert elkaar zo goed kennen in een dag.

Na het eten kon je nog een grot in. Het was een hele toer om er in te komen en een van de mannen vertelde dat dit vroeger als schuilplaatsen was gebruikt. Ik kan me voor stellen dat het iets was waar je je goed kon verstoppen.

We voeren daarna naar het volgende eiland. Hier gingen we niet van de boot af maar voer de boot tegen een enorme grot aan de "Kathedraalgrot" en inderdaad had het wel iets van een gotische kathedraal. Na foto's te hebben genomen gingen we weer verder. Dit werd het laatste eiland waar we weer zouden duiken. En daar kwam ik "Nemo" tegen, oftewel clownsvisjes. Wat een kleine visjes zijn dat. Maar ook een maanvis heb ik gezien. Wat hier vooral heel mooi was was het koraal. Zoveel verschillende soorten naast elkaar, werkelijk prachtig.

Na drie kwartier riep Derek ons omdat we echt terug moesten want er kwam slecht weer aan. Inderdaad was het vanuit de Zuid-Chinese zee heel donker aan het worden. We vertrokken. Wat ik nu vertel is heftig maar ik moet zeggen dat ik niet een moment bang ben geweest.

We vertrokken en meteen was het duidelijk dat er een sterke wind was op komen zetten. Herinner je dat ons bootje niet langer dan 6 meter was en misschien bijna 2 meter breed op het breedste punt. Metwel aan beide zijden drijvers. De boot zette koers naar El Nido maar dat zou op een gewone zee bijna een uur zijn. Nu ploegde we voort. Na een 10 minuten was de wind zo sterk dat ze het zeil dat dienst deed als dak eraf moesten snijden. Het zorgde dat deboot teveel naar een kant werd getrokken. Met een kapmes werden de touwen doorgesneden. Onderhand dobberde we op de woeste golven heen en weer want de motor was uitgezet. Gezamenlijk werd het zeil opgevouwen en onder onze voeten gelegd. De motor weer aan en weer op weg. Het weer was onderhand bar en boos. Golven sloegen over de boot en alles was door en door nat. We hadden trouwens wel reddingsvesten aan. Na nog een 10 minuten begon de motor van het bootje een raar geluid te maken. Motor weer uit, weer de speelbal van de golven, luik open, er werd wat gerommeld en de motor weer aangezet en daar gingen we weer. Ik weet niet of het van de zenuwen was of niet maar we moesten steeds meer giechelen. Toen kwam er een hele grote golf en we werden echt bijna van onze zitplaatsen geslagen en krak……. Een van de drijvers aan de zijkant van de boot liet half los. De motor werd weer uitgezet en er werd touw gezocht en Derek ging op de drijver zitten en hangen om het te maken. Een golf en Derek was verdwenen. Het ging razendsnel maar meteen was hij zeker twintig meter van de boot. Het was duidelijk dat hij niet bij ons kon komen. Jo begon weg te varen maar dat was om een grote boog te maken en hem weer op te pikken. In velden en wegen geen boot te zien, regen en golven. Het leek alleen maar erger te worden. Met een groteboog wist Jo de boot te wenden en recht op Derek af te varen. Wat een opluchting toen hij aan boord werd gehesen. Daarna ging hij toch weer die drijver op om het te maken. We hebben hem echt omhelst zo blij waren we. Dat hem toch iets had gedaan was te zien. De laatste 25 minuten van de tocht zat hij stil op de voorplecht. Hij had het koud. Ik besefte dat deze mannen alles voor ons hadden gedaan.

Het was een emotioneel afscheid. We hadden iets heftigs meegemaakt maar we hebben het gered dankzij deze mannen. Ik zal dat nooit vergeten.

Terug op het hostel heb ik eerst mam gebeld, gewoon om het even aan iemand te kunnen vertellen. Daarna omgekleed en even gaan eten. En terwijl ik dit schrijf beleef ik het opnieuw. Vandaar de titel: Storm op de Zuid-Chinese zee.


Reacties

Reacties

Wim

Je valt echt van het ene uiterste in het andere: zo is alles prachtig in liefelijk, en zo zie je de woeste kracht van de natuur. Indrukwekkend, ook dat je Derek toch weer hebt kunnen oppikken: het had ook gekund dat dat niet zou lukken door de wind. Dat hij zelf er van onder de indruk was, zegt genoeg, dit soort jongens zijn wel wat gewend.
Een reden om een kaarsje op te steken, zou een katholieke vriendin van me zeggen. ;-)

Lucy de Haan

Wat een avonturen!!! Bedankt voor het opschrijven allemaal, dan kunnen wij het ook beleven!!

Ria

Bizar avontuur zeg!
Zorg goed voor je zelf!

marlies.

Wauw Marianne!!!!
Wát een spannend avontuur! Ik zou echt heel erg bang zijn.
Maar gelukkig beleefde je alles met positieve zin!
Ik moest wel meteen denken aan enkele van onze welbekende "broeders" die lange tijd gelden op de wilde zee ronddobberden terwijl de "Schipper" sliep!
Misschien was je daardoor wel onbewust gerustgesteld!
Niet over het water gaan lopen hoor!!!!!

Pap en mam

Het was adembenemend, schrijf je.
Even later was het weer adembenemend.
Niet te vaak zulke ervaringen hoor, het is voor ons n.l. ook.....adembenemend...

We lezen en leven met elke gebeurtenis.
Heerlijke verhalen, blijf genieten en "ademen"....
Veel liefs pap en mam??

Agnes

Wat fijn, Marianne, dat ik in je mailinglist zit. Heb vandaag de tijd genomen om je avonturen te lezen. Geweldig! En wat een mooie foto's.
Na zelf ook gereisd te hebben de afgelopen twee jaar kan ik me bepaalde dingen beter voorstellen. Het doet goed om de Nederlandse horizon te verruimen. De wereld is zo anders dan wij in Europa ons voorstellen.
Pas goed op jezelf en doe alle bekenden de hartelijke groeten!

Claudine

Heftig zeker de uitersten, wat zijn we dankbaar dat iedereen in dit bootje alles heeft kunnen navertellen.
Enne dit was spannend genoeg hoor.........dus pas goed op jezelf

liefs Claudine

patricia

hoi marianne

jeetje wat een heftig verhaal,gelukkig had je een goede engel op je schouder en hoop dat de 2 mannen ook al is het hun werk toch vd schrik bekomen zijn en hopelijk jij zelf ook lieve groet patricia

Coby

Ik heb het hele verhaal gelezen wat een spanning .
Knap dat je zo rustig ben gebleven , en heel fijn dat alles goed is afgelopen
Even bij komen en weer genieten
liefs Coby

Janny

Je heb met dit avontuur bij velen heel wat los gemaakt Marianne.... Bij gebeurtenissen zo als deze, beseffen we maar al te goed hoe klein we zijn! Bedankt je doet het geweldig!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!