Along my way I find the world

Zondag rustdag

Rustig op gestaan. Vandaag wil ik het even wat rustiger aandoen na een week van reizen en heel veel gebeurtenissen. Na weer een heerlijk ontbijt naar de kerk, het was tenslotte zondag. Heel druk, warm en de helft was kinderen. En die zaten met open mond naar mij te kijken. Alles was in Tagalog dus ik begreep er niet veel van maar de volgorde van de dingen zeiden mij waar we waren. De priester hield van preken, voor tijdens en na. Daarna nog een rondje door het dorpje. Het was voor El Nido rustig, of men lag nog op bed, of men was al weer vertrokken naar de eilanden of men zat in de kerk.

El Nido is nog een origineel dorpje, chaotisch en rommelig. Maar je zie dat het toerisme greep op de dingen gaat krijgen en hier en daar beginnen de grote hotels uit de grond te schieten. Ik ben bang dat over 5 a 10 jaar hier niets meer van over is. Nu heeft ieder nog zijn piepkleine winkeltje of bedrijfje. Maar het zal niet lang meer duren denk ik.

Vandaag geen zon maar veel vochtigheid in de lucht. Terug in het hostel rustig aan gedaan want dat was het motto voor vandaag.

Halveweg de middag een wandeling gaan maken. Ik had gezien dat je ten noorden van El Nido langs de zee kon wandelen. Het was eb en mensen stonden bij laag tij schelpdieren te vangen. Het was verder rustig. De boten waren nog niet terug en het weer was bewolkt maar stabiel. Daarna terug naar het dorp. Bij een winkeltje voor 6 euro een blouse gekocht. Ik had minimaal aan kleding meegenomen en dus was het tijd iets erbij te kopen. Daarna vond ik een leuk tentje en heb daar maar meteen gegeten. Alles heerlijk rustig. Voor morgen heb ik tour B besteld. We gaan dan een andere kant op en ook andere eilanden bezoeken. Het weer is niet je van het dat voorspeld is maar ik heb nu al de ervaring dat het heel anders uit kan pakken.

Deze avond is er karaoke in het hostel. Iets wat Filipinos heel graag doen is me verteld. Er zijn dan ook alleen maar Filipinos, alle Europeanen zijn wat anders gaan doen. Maar ik vind het wel gezellig te luisteren naar dat gezang. Niet altijd zuiver, maar dat mag de pret niet drukken voor iedereen, er wordt veel gelachen.

Wil ik trouwens op internet dan moet ik in de gemeenschappelijke ruimte gaan zitten. Ik vind dat wel goed, zo ben je gedwongen om samen met anderen te zijn. Het maakt ook dat je deel uit gaat maken van deze grote trekkersfamilie. Waar ik denk ik wel de oudste ben want de gemiddelde leeftijd is hier denk ik 25. Echt alleen maar jongeren zijn hier.

Zo blijf je jong nietwaar.


Reacties

Reacties

Ted

Geweldig verhaal weer zus, wat een mooie reis zus!

Carien (en Donny!)

Dat je zóveel kunt beleven in slecht één week Marianne, is bijna niet te bevatten... fijn om je zó op de voet te kunnen volgen! Toen ik de mooie foto's zag die je onder water hebt gemaakt moest ik wel nog even denken aan jouw oogziekte van het laatste jaar?!
En bijzonder ook, al die contacten met zoveel mensen; je bent toch echt een wereldmens!
En ja, jong van hart ben en blijf je zéker ook, dus tussen de jongeren val je niet op?!
Alle goeds wat wenselijk is Marianne en blijf gezond!
Veel groetjes en veel dank!

Wim

Hoi Mariane,

Dat is zo mooi aan de Katholieke Kerk: jullie hebben over de hele wereld dezelfde liturgie,
dus Tagalog, Tigrinya, Turks, of "Totaal iets anders" maakt niet uit; je kunt altijd een mis volgen!
Als protestant is dat veel lastiger : probeer maar eens in een andere taal te protesteren....
Ik heb me dat voor het eerst gerealiseerd tijdens de WJD in Canada, en nog steeds verbaas ik me er over, dat Katholieken dat zelf vaak nauwelijks doorhebben, hoe geweldig dat is.
Probeer dat maar eens als Nederlands Hervormd, Nederlands Gereformeerd, of Protestantse Kerk Nederland.
Jullie hebben een enorme voorsprong op het gebied van eenheid. Geniet er van!
Gaaf dat er zoveel kinderen in de kerk zijn daar. Dat geeft hoop voor de toekomst. Wereldwijd groeit de kerk nog steeds, dus dat is mooi. Geniet er van!
Het boek van de Schriften op zondag, en de hele week het boek van de Schepping om je heen. Wat een diepzinnige vakantie heb je! ;-) Groet, wim

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!